Világgazdaság

Kihalnak a céges nyomtatók

Komoly változásokat hozott a gazdasági válság az irodai berendezések hazai piacán. Amellett, hogy a gyártók az elmúlt esztendőkben csökkenő kereslettel szembesültek a vevők igényei is jelentősen átalakultak, ez pedig új versenykritériumok előtérbe kerüléséhez vezetett.

Forgalomban és darabszámban is szűkült az irodai berendezések piaca Magyarországon az elmúlt években. Bár a 2011-es esztendő már növekedést hozott az ágazat számára, a 2008 és 2010 közötti időszakra jellemző visszaesést ez sem tudta teljesen kompenzálni. Tavaly A4-es nyomtatóból például közel 15 százalékkal kevesebbet adtak el, mint két éve, míg A4-es többfunkciós gépekből volumenben ugyan már több fogyott, mint 2008-ban, értékben azonban ez a piac is közel 10 százalékkal szűkült.

Az értékesítés visszaesését természetesen a háztartások fogyasztásának visszafogása, a vállalatok költségcsökkentő programjai, illetve az állami szférára jellemző egymást követő beszerzési stopok eredményezték. Fontos azonban megjegyezni, hogy bár a vállalti beruházások elhalasztása visszavetette a területen ténykedő cégek forgalmát, a válság által kikényszerített lépések azonban lehetőséget is teremtettek a szektor számára, hiszen maga a nyomtatás és dokumentum előállítás is kiemelt költségcsökkentési célponttá vált.

Ennek megfelelően a közelmúltban Magyarországon is általánossá tendencia lett, hogy a céges vevők már nem egy készüléket, hanem teljes szolgáltatáscsomagokat keresnek, amelyeknél különösen nagy hangsúlyt kapnak a költségcsökkentő megoldások. Miskei Gábor, a Hewlett-Packard (HP) képalkotási és nyomtatási üzletágának vezetője elmondta: hazánkban a környező országoknál is lényegesen gyorsabban kezd a nyomtatás és dokumentum előállítás piaca eltolódni a teljes üzemeltetési vagy menedzselt szolgáltatások felé.

Hasonló tendenciákkal szembesült a Xerox Magyarország is. Lipták Zalán, a vállalat szolgáltatási üzletágának vezetője lapunknak jelezte: általánosságban elmondható, hogy a vevők a gazdaságosabb megoldásokat keresik. Ennek megfelelően a Xerox is a fekete-fehér és a több funkciót egyesítő berendezésekből értékesítette a legtöbbet a közelmúltban, igaz a cég tapasztalatai szerint az A3 MFP-k esetében már más tendenciák érvényesülnek, itt ugyanis – a nyugati fogyasztókhoz hasonlóan – a hazai vevők is egyre inkább a színes berendezéseket keresik.

Az összetett szolgáltatások terjedését és a költségcsökkentést emelte ki, mint legfontosabb piaci folyamatokat Székely Dániel, az A3 MFP-k piacán vezető pozíciót betöltő Konica Minolta Magyarország Kft. direkt értékesítési vezetője is. A szakember jelezte: a Konica részben annak köszönhetően erősítette meg pozícióját a hazai piacon, hogy hamar felismerte a vállalati szektor költségcsökkentési igényét, s ennek megfelelően nem készülékeket, hanem megtakarítást biztosító megoldásokat értékesítenek az ügyfeleknek.

Jandó Zoltán-->

Xerox HP nyomtatás nyomtató