Világgazdaság

Visszafordítható forráselvonás

A GDP fél százalékára rúgó, mintegy 140 milliárdos szerkezeti reform kell idén, ha ezt június végéig bemutatjuk, akkor nem vonja el az unió a 495 millió eurós kohéziós támogatást – erről döntöttek az uniós pénzügyminiszterek. Spanyolországgal elnézőbb volt Brüsszel, érveik szerint nem összehasonlítható a két ország.

Budapest és Madrid között csaknem kétezer kilométer a távolság, de tegnap szimbolikusan nagyon közel került egymáshoz a két főváros: bár mindenki biztosnak tekintette, hogy az uniós pénzügyminiszterek igent mondanak a magyaroknak jutó kohéziós források részleges elvonására a túlzott költségvetési hiány miatt, a döntés előestéjén a hasonló cipőben járó spanyoloknak váratlanul könnyítést szavaztak meg az euróövezeti tárcavezetők. Ezek után viszont többekben felmerült a kérdés: ha nekik szabad szankció nélkül túllépni a hiánycélt, akkor a magyarokat miért büntetnék ugyanezért. Maria Fekter osztrák pénzügyminiszter például úgy nyilatkozott: „Minden államot egyformán kell kezelnünk. Elnézve a nyomást Magyarországon, úgy érzem, kettős mércét alkalmazunk”. Fekter szerint büntető intézkedésről csak akkor kellene dönteni, ha a magyarok nem teszik meg időben a szükséges lépéseket.

Az Európai Bizottság szóvivője, Amadeu Altafaj Tardio napközben visszautasította azt a feltételezést, hogy nem egyforma szigorral kezelnék a tagállamokat. Emlékeztett arra, hogy Magyarországot már többször ajánlásokban figyelmeztették a hiány leszorításának fontosságára, és a korrekciós határidőt 2011-ben határozták meg, Spanyolország ellen viszont később indult az eljárás, és későbbi határidőt tűztek ki erre. Továbbá novemberben öt országot figyelmeztetett Brüsszel, mire négyen megalapozott és fenntartható intézkedéseket jelentettek be, Magyarországéi viszont nem minősültek ilyennek. „Nincs ok arra, hogy a rendszer áldozatának lássa magát az ország” – mondta a szóvivő.
Aztán a tervezettnél két órával hosszabb vita után döntöttek a pénzügyminiszterek: megszavazták a kohéziós alapok 2013-as, részleges befagyasztásáról és a szükségesnek tartott intézkedésekről szóló két bizottsági ajánlást. Hangsúlyozták ugyanakkor a döntés utáni sajtótájékoztatón, hogy azonnal feloldják a tiltást, amennyiben Magyarország a június 22-ei pénzügyminiszteri találkozóig elfogadható intézkedéseket mutat be a hiány tartós leszorítására. Az eredeti tervezet szeptemberig adott volna haladékot Magyarországnak. Az Olli Rehn uniós pénzügyi biztos vezetésével tartott tájékoztatón elhangzott, hogy idén a már bejelentett lépéseken túl a 0,5 százalékát kitevő – mintegy 140 milliárd forintnyi – kiigazítás kell a vállalt 2,5 százalékos strukturális célhoz, jövőre pedig további intézkedések lehetnek szükségesek a tartósan 3 százalék alá szorításhoz. A reformokra Matolcsy György az ülésen erős elkötelezettséget mutatott – mondta Olli Rehn, és ő is megjegyezte: a deficiteljárásban figyelmeztetett öt országból négy fájdalmas intézkedések mellett döntött, ám Magyarország egyelőre adós ezzel. Hangsúlyozta azt is, hogy nem hasonlítható össze az eurozónás Spanyolország és az övezeten kívüli Magyarország. Kiszivárgott hírek szerint egyébként több ország – Ausztria, Németország, Csehország és Lengyelország – a büntetés halasztása mellett érvelt az ülésen.
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter szerint a magyar nemzeti érdekek és az európai uniós értékek szempontjából egyaránt ésszerű megoldás született. A tárcavezető úgy véli, „a döntéssel megszűnt az országgal szembeni kettős mérce”. Úgy vélte, az ülésen elismerték azokat az eredményeket, amelyeket Magyarország az államadósság csökkentésében elért. Hozzátette: először látta, hogy a tagországok többsége kiállt Magyarország nemzeti érdekei mellett.
 

keret1:
A spanyolok 0,9 százalékos engedményt kaptak
A recesszióval és magas munkanélküliséggel küzdő Spanyolország az ajánlásokban szereplő 4,4 százalékos GDP-arányos deficit helyett idén 5,3 százalékra engedheti a hiányt az eurozóna pénzügyminisztereinek döntése szerint. Ez középútnak tűnik a spanyolok által kiharcolni kívánt 5,8-hoz képest, de így is nagy ugrást követel majd a tavalyi 8 fölötti adatukról. 2013-ra továbbra is 3 százalék a számukra kitűzött cél.

keret: Reformjavaslatok az OECD–től
Gyors intézkedések kellenek a magyar gazdaság stabilizálásához a nemzetközi Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) friss jelentése szerint. Javaslataik szerint erősíteni kell a hazai politika hitelességét és kiszámíthatóságát, minél hamarabb meg kell kötni az IMF-EU megállapodást, ez a kulcsfontosságú első lépés a befektetői bizalom visszaszerzésére, a forintárfolyam stabilizálásra és a háztartások devizaterheinek enyhítésére. Egyszeri intézkedések helyett kiadáscsökkentésre, szerkezeti reformokra, a terhek méltányos elosztására van szükség az államháztartási egyensúlyhoz és a növekedéshez – figyelmeztet a jelentés.
Andrew Dean, az OECD igazgatója szerint a legkevésbé szerkezettorzító adókból jöhetne több bevétel, ilyen lehet a vagyonadó és a környezeti A válságadókat ki kell vezetni. Vissza kellene hozni az adójóváírás intézményét, a gyermekek után járó adókedvezményt a jövedelemhez kellene igazítani. A foglalkoztatás problematikája jelenleg a magyar gazdaság legfőbb gondja: magas a a emelése veszélyezteti a versenyképességet. Dean javaslata szerint regionálisan differenciált minimálbér kell, a közmunkaprogramokban a képzésre kellene helyezni a hangsúlyt. Emelni kellene a munkanélküli segély jogosultsági időtartamát, erősíteni kellene az önkéntes nyugdíjpénztárakat, csökkenteni a korai nyugdíjaztatás lehetőségeit, és meg kellene adóztatni a nyugdíjellátást – vélekedett. Az OECD kritizálta a költségvetési tanács átalakítását és a jegybankot érintő lépéseket.
A szervezet szerint idén 0,6 százalékos jövőre 1,1 százalékos GDP-bővülés lehet, a deficitet idén 3,4, jövőre 3,3 százalékra várják. A GDP-arányos államadósság 85,1, majd 85,9 százalék lehet.

Brüsszel kohézió