Világgazdaság

A semmiből kinőtt divatbirodalom

Az USA-hoz hasonlóan Európának is megvannak a saját self-made manjei. Ilyen a spanyol ruházati márka, a Zara tulajdonosa. A nyilvánosságot kerülő Amancio Ortega egyszerű bolti küldöncből küzdötte fel magát Európa leggazdagabb emberévé.

Amancio Ortega sorsa 65 évvel ezelőtt dőlt el. A kisfiú vágyakozón állt az illatozó kolbászospult előtt, a hentes azonban barátságosan, de határozottan azt mondta az édesanyjának: „Josefa, nagyon sajnálom, nem tudok több hitelt adni neked.” Megszégyenítő élmény volt ez az akkor 12 éves Amancio számára. Ortega ezt a szomorú történetet mindig szívesen felidézi, ugyanis fordulópontot jelentett az életében.
Otthagyta az iskolát, és egy ingszaküzlet küldönceként kezdett dolgozni, hogy pénzt keressen ötfős, a vasutas apa keresetéből élő családjának, amely a galíciai kikötőváros, La Coruna egyik legszegényebb negyedében lakott. Az akkori bolti küldöncből 77 éves korára a Forbes idei listáján 57 milliárd dolláros vagyonával Európa leggazdagabb embere lett.

Ortega a világ legnagyobb divatcégét teremtette meg, amelyhez 86 országban mintegy hatezer üzlet tartozik, nyolc olyan márkát képviselve, mint a Zara, a Massimo Dutti vagy a Bershka. Az anyavállalat a 16 milliárd eurós forgalmat generáló Inditex. Ortega sikere az Aldit megalapító Albrecht fivérekhez, vagy az IKEA-t létrehozó Ingvar Kampradhoz hasonlóan azt bizonyítja, leggyorsabban az olcsón eladható termékek tömeges értékesítésével lehet meggazdagodni.

Az Inditex és egyben a Zara központja Arteixóban található, jó tízperces autóútra La Corunától. Különös komplexum ez, ahol egész részlegeket a föld alatt alakítottak ki, ezeket alagútszerű folyosók kötik össze, és ahol recepció sincs, így a vendég a mélygarázsból azonnal a kívánt emeletre jut. Ebben a labirintusszerű cégközpontban még irodája sincs Ortegának, aki úgy vezeti a vállalkozását, hogy folyamatosan körbejár az egyes részlegek között kis jegyzetfüzetével. Erre legtöbbször nincs is szüksége, hiszen mindenre fejből emlékszik.

Ortega kedvenc helye a női ruhákat tervező részleg, amely egy tornaterem nagyságú helyiségben kapott helyet. Az asztalokon laptopok, különböző anyagok, szabásminták, illetve a világ divatlapjainak cikkei találhatók. Jobbra és balra guruló állványokon pedig a leendő ruhák prototípusai függnek.

Ortega a textíliák nagy ismerője: száz anyag közül ő tudja a legrövidebb idő alatt kiválasztani a legjobbat. Az apró részletek felismerésére vonatkozó képességét már igen korán, legelső munkája – a Gala ingszaküzletnél eltöltött évei – során elsajátította. Itt döntötte el, hogy a lehető leghamarabb saját lábára ál. Kétezerötszáz pesetával – nagyjából négyezer forinttal – 1963-ban megnyitotta saját üzletét, amelynek a GOA nevet adta. A kezdetben fürdőköpenyeket, otthoni köntösöket készítő és árusító bolt családi vállalkozásként működött, ahol testvére, sógornője és első felesége, a varrónő Rosalia dolgozott.

Ortega azonban többet akart ennél. Így alapította meg 1975-ben az első Zara üzletet, természetesen otthon, La Corunában. Először Spanyolország többi városában, majd a környező országokban, aztán szerte Európában, végül a világ többi részén is sorra nyitotta meg üzleteit.

A Zara-siker titkának azt tartják, hogy a cég igen gyorsan leköveti az éppen aktuális divattrendeket. Azokat a ruhákat, amelyeket tegnap még a párizsi, milánói vagy New York-i kifutókon lehetett látni, holnap már a Zaránál készítik. A koppintást emlegetők szemrehányása azonban lepereg Ortegáról. A divat demokratizálódását vallja ugyanis, amit tulajdonképpen ő vezetett be, hiszen a Zara a divatházak bemutatóin ellesett ötletekből nagyon gyorsan, a széles közönség által is megfizethető ruhákkal áll elő. Ortega forradalmasította a kereskedelmet is. Fokozatosan lerövidítette a rendelési időt, így először negyedévente, aztán havonta, pár éve pedig már heti kétszer érkezik új áru a Zara üzletekbe.

Ortega számára nagyon fontos, hogy milyen környezetben kínálják a termékeket a vásárlóknak. Kezdetben számos Zara üzlet pontos helyéről ő maga döntött. Azt mondják róla, igen jó szeme van a megfelelő helyszínek, ingatlanok kiválasztásához. A bérleti díj nem igazán érdekli, más konkurens cégekkel szemben nem riad vissza attól, hogy drága helyen nyisson üzletet.

A rejtőzködő

Az Inditex 2001-es tőzsdére menetele előtti időkben Ortega szinte ismeretlen volt a közvélemény számára. A tőzsdére menetel azonban nemcsak a cégét, hanem az életét is átláthatóvá tette. Ortega egyáltalán nem vádolható nagyzolással. Vállalata első évtizedeiben minden nyereséget visszaforgatott. Az utóbbi években osztalékának (amely csak 2012-ben 800 millió euró volt) egy részét a berlini, New York-i és mindenekelőtt a barcelonai ingatlanokba fektette. Egyedül egy kis jacht – amellyel a La Coruna környéki folyókon hajózgat fel-alá –, illetve egy 16. századi, a közeli Anceisban fekvő vidéki kúria tulajdonosa. A legtöbb időt mégis La Coruna-i otthonában tölti.


BÉT - Napi események elemzések - Gazdaság és Pénzügy Pénzügyi és gazdasági válság Vállalati jelentések Költségvetés 2012-2013 Tőzsdei elemzések Demján Sándor Felmérések Edward Snowden Elemzői vélemények Navracsics Tibor A második Orbán-kormány trafiktörvény energetika A KSH jelenti Reklám és Média Adósságválság az EU-ban Útdíj mezőgazdaság A munka világa Botrányok a politikában Varga Mihály Európai Unió Egyesült Államok biztosítás infokommunikáció Adórendszer Magyarországon