Világgazdaság

Ellentmondó modellek

Minden a növekedés körül forog. Ahány gazdasági konferencia, megbeszélés, annyi ötlet arra, hol vannak a tartalékok. De az összes gondolat közös pontja, hogy együttműködni kell. Ez a lényeg. És ez a probléma. Főleg ha a gazdaság mellett a politikai döntési modellt is figyelembe vesszük.

Amikor külföldi menedzserek beszélnek arról, mit találnak furcsának a magyar munkakultúrában, szinte mindig megemlítik: a magyarok gyenge pontja a kooperáció. Inkább egyedül dolgoznak, még ha úgy sokkal nehezebb is. Nem konzultálnak, nem kérnek tanácsot, addig kísérleteznek, míg kitalálják, megoldják a feladatot. Kreatívan. Sokkal több energia és idő felhasználásával.

Sok évvel ezelőtt történt. Egy nemzetközi szervezetfejlesztő cég azt a feladatot adta a magyar nagyvállalat érintett vezetőinek, hogy jussanak el A-ból Z-be, végigmenve az összes kapcsolódó osztályon, konzultálva az ott dolgozókkal. Konzultálni? Minek? Egyedül is meg tudjuk csinálni! – jött a felismerés, és már át is ugrották az ABC, azaz az osztályok nagy részét. Dicséretet vártak. A feladat azonban éppen csapatépítésről, együttműködésről szólt, mások bekapcsolásáról a közös munkába, hogy egymást megismerve csapattá fejlődjön a társaság. Az összes bedolgozó is úgy érezhette volna, részese egy értékteremtő folyamatnak.

A feladat kipipálva, hol itt a gond? – értetlenkedtek akkor a résztvevők. Mi közük van ahhoz, hogy mások mit csinálnak közben, hogy együttműködnének vagy sem, vagy hogy milyen a szervezet? Ők megtették a magukét, tegyék meg mások is. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, és egyre több cégvezető vallja, az együttműködés kultúrájának megteremtése nélkül nincs versenyképes vállalat. A héten például Patay Mihály, a magyar Unicredit Bank vezérigazgatója mesélte el egy konferencián, hogy számára az egyik legfontosabb érték az együttműködés. A bank vezetőinek kiválasztásánál azt vizsgálta, képesek-e konszenzusra, kooperációra, meg tudnak-e állapodni a napi üzleti ügyekben is. A banknál ugyanis alapelvvé vált, hogy minden döntést legalább két ember hoz meg. Ez nem megy konzultáció, egymás meggyőzése és közös nevező kialakítása nélkül. A vezérigazgató csak vitás ügyekben dönt. Mint mondta, nem örül, ha ilyen adódik, szerencsére ezt kollegái is tudják. Üzleti döntéseknél a kreativitásnak nincs helye – érvelt Patay Mihály –, ha egy bankot túl okos, túl kreatív ember, esetleg zseni vezet, az biztosan megbukik. A felkészült, kooperatív, bizalmat élvező, szisztematikusan, szabályokat betartva dolgozó, a szervezet napi működtetésére képes embertípusnak van esélye itt a sikerre. A bank ugyanis konzervatív üzletág.

Egy másik beszélgetésen a hálózatok szerepéről volt szó, melyek ugyancsak meghatározhatják a vállalati munka hatékonyságát. Hogy, hogy nem, ott is az derült ki: azok a sikeres szervezetek, ahol a hálózatok – azaz az egyes munkacsoportok, cégek kisebb egységei – egymásba fonódva összedolgoznak, kooperálnak. A hálózatok rajzolatából még a laikus is jól látta, milyen kevés esélye van a hatékony munkára annak, aki a perifériára szorulva dolgozik. Ha vezetővel történik meg mindez, nagy a baj. Kudarc a vége. Ha „csak” egy kutatóval, az persze egészen más. Neki talán jót is tesz a magányos elvonulás.

Az együttműködés kultúrája tehát terjed a vállalatoknál. Itt és most azonban újabb kérdés vetődik fel: vajon lehet-e eredményes az együttműködésre alapuló gazdaság, üzleti világ egy olyan országban, ahol a kormányzati munkát inkább a befeléfordulás jellemzi? Még a változásokkal érintett/sújtott csoportok képviselőivel se kooperálnak, konzultálnak. Ripsz-ropsz döntenek. Válságban minden megengedett – hangzik az ellenérv. Ez igaz lehet, de meddig? Lehet-e sikeres az az ország, amelyben más modellt követ a gazdaság, és mást a politika? Nem lesz ez végül olyan feszítő gond, hogy valamelyiknek változnia kell? Vagy egymás mellett létezve egymás hatékonyságát, fejlődését rontják? Egyik sem ideális megoldás.

NAV NMHH makroadatok INA EGIS Nyrt. Mesterházy Attila forintárfolyam Csányi Sándor Orbán Viktor Morgan Stanley Vlagyimir Putyin energetika makromutatók ombudsman NATO Soltész Miklós José Manuel Barroso