„Mi az akadálya annak, hogy az állam központilag, olcsóbban szerezze be az online pénztárgépek üzemeltetéséhez szükséges mobilkommunikációs szolgáltatásokat? ” - kérdezte írásban a kormányzatot Tóth Csaba és Józsa István. Az MSZP-s országgyűléis képviselők szerint évi 95 milliárd forint adóbevétel-növekedésre számít a kormányzat az online pénztárgéprendszer bevezetéséből. Úgy vélték, hogy 200 000 pénztárgép folyamatos adatkapcsolatának biztosítása a jelenleg ismert szolgáltatási díjak alapján évi mintegy 5,5 milliárd forint költséget jelent a vállalkozások számára. Ez a költség többszörösen kigazdálkodható lenne Tóth és Józsa szerint egy központi beszerzés révén, kiváltképp, ha ehhez képest még kedvezményt is lehet a szolgáltatókkal szemben érvényesíteni.
Orbán Gábor államtitkár erre közölte, hogy a Kormány a kiskereskedelemben tapasztalható visszaélések visszaszorítása érdekében döntött a pénztárgépek állami adóhatósággal történ ő összekötésének bevezetéséről. Éves szinten — a számítások szerint - legalább 350-550 milliárd forint költségvetési bevételtől es el a központi költségvetés Orbán szerint a feketegazdaság miatt, amihez nagyban
hozzájárulnak a pénztárgépekkel történő visszaélések is. Ennek következtében az intézkedés célja a feketegazdaság visszaszorítása, amely nemcsak nemzetgazdasági szinten, hanem az egyes vállalkozások szintjén is kárt okoz. „A pénztárgéphasználatra köteles vállalkozásoknak ugyanis eddig olyan piacon kellett versenyezniük, ahol a tisztességtelen, adót nem fizet ő vállalkozások voltak versenyelőnyben, mivel költségeik alacsonyabbak voltak” – hangoztatta az államtitkár. Ezt a versenyhátrányt is csökkenteni akarja a kormányzat.
Orbán kiemelte, hogy az adóhatósággal történő összeköttetést biztosító szolgáltatás amellett, hogy része a távközlési szolgáltatás, több mint egyszerű adatkommunikáció. Szükségszerűen együtt jár számlázási kötelezettséggel, ügyfélszolgálat fenntartásával, valamint technikai és informatikai támogatás biztosításával is.
Felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg az online adatkapcsolatra képes pénztárgépgyártók és az informatikai szolgáltatást nyújtó vállalkozások megállapodásán múlik, hogy egy adott pénztárgéptípus melyik szolgáltató adatkapcsolatot biztosító szolgáltatását használja, vagyis amikor a pénztárgép vásárló pénztárgépet választ, vagy már választott, kiválasztotta az adatkommunikációt biztosító vállalkozást is.
„Ezt a szolgáltatást az állam központilag nem szerezheti be, mert ezzel a lépéssel, az egyik szolgáltatót monopolhelyzetbe hozná” – hangsúlyozta Orbán Gábor. Egy ilyen intézkedés meghozatala egyébként technikailag is komoly nehézségekbe ütközne, mivel előfordulhat, hogy a pénztárgépek egy része a kiválasztott szolgáltatóval nem is lenne üzemeltethető.