Világgazdaság

Nem lesz központi beszerzés a pénztárgépek mobil szolgáltatásaira

Nem lesz központi beszerzés az online pénztárgépek üzemeltetéséhez szükséges mobilkommunikációs szolgáltatásokkal kapcsolatban, mivel ez a lépés többek között az egyik mobilszolgáltatót monopolhelyzetbe hozná – közölte Orbán Gábor, a gazdasági tárca államtitkára. Az MSZP szerint erre azért lenne szükség, hogy a cégeknek, amelyeknek összesen 5,5 milliárd forintot jelent a pénztárgép folyamatos adatkapcsolatának biztosítása, kevesebb legyen a költsége az új rendszerre való átállás, melytől 95 milliárdos adóbevételt vár az államháztartás.

„Mi az akadálya annak, hogy az állam központilag, olcsóbban szerezze be az online pénztárgépek üzemeltetéséhez szükséges mobilkommunikációs szolgáltatásokat? ” - kérdezte írásban a kormányzatot Tóth Csaba és Józsa István. Az MSZP-s országgyűléis képviselők szerint évi 95 milliárd forint adóbevétel-növekedésre számít a kormányzat az online pénztárgéprendszer bevezetéséből. Úgy vélték, hogy 200 000 pénztárgép folyamatos adatkapcsolatának biztosítása a jelenleg ismert szolgáltatási díjak alapján évi mintegy 5,5 milliárd forint költséget jelent a vállalkozások számára. Ez a költség többszörösen kigazdálkodható lenne Tóth és Józsa szerint egy központi beszerzés révén, kiváltképp, ha ehhez képest még kedvezményt is lehet a szolgáltatókkal szemben érvényesíteni.

Orbán Gábor államtitkár erre közölte, hogy a Kormány a kiskereskedelemben tapasztalható visszaélések visszaszorítása érdekében döntött a pénztárgépek állami adóhatósággal történ ő összekötésének bevezetéséről. Éves szinten — a számítások szerint - legalább 350-550 milliárd forint költségvetési bevételtől es el a központi költségvetés Orbán szerint a feketegazdaság miatt, amihez nagyban
hozzájárulnak a pénztárgépekkel történő visszaélések is. Ennek következtében az intézkedés célja a feketegazdaság visszaszorítása, amely nemcsak nemzetgazdasági szinten, hanem az egyes vállalkozások szintjén is kárt okoz. „A pénztárgéphasználatra köteles vállalkozásoknak ugyanis eddig olyan piacon kellett versenyezniük, ahol a tisztességtelen, adót nem fizet ő vállalkozások voltak versenyelőnyben, mivel költségeik alacsonyabbak voltak” – hangoztatta az államtitkár. Ezt a versenyhátrányt is csökkenteni akarja a kormányzat.

Orbán kiemelte, hogy az adóhatósággal történő összeköttetést biztosító szolgáltatás amellett, hogy része a távközlési szolgáltatás, több mint egyszerű adatkommunikáció. Szükségszerűen együtt jár számlázási kötelezettséggel, ügyfélszolgálat fenntartásával, valamint technikai és informatikai támogatás biztosításával is.

Felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg az online adatkapcsolatra képes pénztárgépgyártók és az informatikai szolgáltatást nyújtó vállalkozások megállapodásán múlik, hogy egy adott pénztárgéptípus melyik szolgáltató adatkapcsolatot biztosító szolgáltatását használja, vagyis amikor a pénztárgép vásárló pénztárgépet választ, vagy már választott, kiválasztotta az adatkommunikációt biztosító vállalkozást is.

„Ezt a szolgáltatást az állam központilag nem szerezheti be, mert ezzel a lépéssel, az egyik szolgáltatót monopolhelyzetbe hozná” – hangsúlyozta Orbán Gábor. Egy ilyen intézkedés meghozatala egyébként technikailag is komoly nehézségekbe ütközne, mivel előfordulhat, hogy a pénztárgépek egy része a kiválasztott szolgáltatóval nem is lenne üzemeltethető.

feketegazdaság államtitkár MSZP Orbán Gábor mobilszolgáltató Józsa István online pénztárgépek Nemzetgazdasági Minisztérium mobilkommunikációs szolgáltatások versenyhátrány Tóth Csaba