Világgazdaság

M4-es: Mi kerül ezen a szakaszon 111 milliárd forintba?

Az M4 autópálya építése Abony és Fegyvernek között, 29 kilométeren közel 111 milliárd forintba kerül, ami hozzávetőlegesen 3,8 milliárd forintos kilométerenkénti költséget jelent – hívta fel a figyelmet Jávor Benedek. Németh Lászlóné nem tartja indokoltnak egy vizsgálat indítását az ügyben.

A kormányzat egy 29 kilométeres autópálya-szakaszt hozzávetőlegesen 110 milliárd forintért kíván elkészíttetni, ami testvérek között is 3,8 milliárd forintos, elképesztően magas kilométerenkénti költséget jelent – hangoztatta a parlament honlapján Jávor Benedek. Az PM társelnöke a kabinetnek „Kíván-e vizsgálatot indítani annak tisztázása érdekében, hogy nem történt-e túlárazás az M4 autópálya Abony és Fegyvernek között épülő szakaszán?” címmel intézett írásbeli kérdést a nemzeti fejlesztési miniszterhez.

Jávor arra emlékeztet, hogy  tárca felügyelete alatt álló Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) tájékoztatása szerint még ebben a hónapban megkezdődik az M4 autópálya építése Abony és Fegyvernek között. A 29 kilométeres autópálya három részben épül: az első az Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométeres, a második a Tisza-hidat magába foglaló 2,3 kilométeres, a harmadik pedig a Fegyvernekig tartó mintegy 13,2 kilométeres szakasz. A 13, 4 km hosszú szakasz nyertes kivitelezője a CHSM Konzorcium (Colas Hungária Zrt . és SWIETELSKY Magyarország Kft.), a kivitelezés nettó összege 46,705 milliárd forint, a második szakasz nyertese az Acél Híd Konzorcium, a kivitelezés összege nettó 32,590 milliárd forint. A Fegyvernekig tartó 13,2 kilométeres szakasz építtetője a STRABAG Általános Építő Kft., a kivitelezés nettó összege 31,5 milliárd forint. Az költségeket összeadva mintegy 110,7 milliárd forintos költség jön ki.

Jávor szerint a térképen is látszik, hogy sem hegyek elhordására, sem alagutak fúrására nem lesz szűkség. Úgy vélte, hogy a NIF közleménye azzal igyekszik védeni a védhetetlent, hogy részben ártéri területen, Natura 2000-es övezetben zajlik majd az építkezés. A PM társelnöke arra emlékeztette Németh Lászlónét, hogy az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti része – ahol a köröshegyi völgyhíd is áll – kilométerenként 2,88 milliárd forintért épült, és ezt a Fidesz annak idején világraszóló botrányként emlegette, annak ellenére, hogy szintén mocsaras (a Balaton berkeit érintő), Natura 2000-es besorolású területekről van szó. Jávor azt hangsúlyozta, hogy „most ezt a valóban botrányos – egyébként a németországi árszintnek megfelelő és az ottani béreket illetve minőségi színvonalat tükröző – árszintet sikerült jó 60 százalékkal túllépni, ami valóban különleges teljesítmény”.

Németh Lászlóné válaszában leírta, hogy a NIF Zrt. szabályos, nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatását követően kötött szerződést a legalacsonyabb ajánlatot ajánlattevővel. „Az ajánlatok bírálata során vizsgált árak, egységárak nem voltak magasabbak az utóbbi időszakban más munkákra kiírt közbeszerzési eljárások során beérkezett ajánlatokban szereplő áraknál, egységáraknál” – közölte a nemzeti fejlesztési miniszter.

A tárcavezető felsorolta, hogy az M4 autópálya említett szakaszának költségeit műszaki milyen tényezők növelték, például az, hogy az autópálya keresztezi a Zagyvát és a Tiszát is. Szerinte a folyók ártere a keresztezési pontokon széles, ezért nagyméretű műtárgyakat kell építeni. A Zagyva híd 170 méter, a Tisza-híd 760 méter hosszú. A területen a folyók árterei miatt rosszak a talajviszonyok, a töltés építése rendkívül költséges. Az elvégzendő földmunka, töltésépítés fajlagos mennyisége magas. A Tisza árterét árvízvédelmi okokból bővíteni fogják, ezért már most meg kell építeni egy 400 m hosszú ártéri hidat a folyó jobb partján. A Zagyva NATURA 2000 területen torkollik a Tiszába, ezért szigorúak a környezetvédelmi előírások. A lakott területekhez közelebb eső részen, főleg Törökszentmiklós mellett több kilométer hosszúságban zajárnyékoló falat is kell építeni.

Némethné azt is közölte, hogy a szakasz elejéhez csatlakozik az M8-M4 autópályák elválási csomópontja és a két autópálya fonódási szakaszán, mintegy 3,5 kilométeren az új szakasz 2x3 sávos kialakítású lesz, a műtárgysűrűség pedig az átlagosnál nagyobb. A belvizes területek és a befogadók hiánya miatt a vízelvezetés is eltér a hagyományostól, mivel sok, nagyméretű tározómedencét kellett tervezni. El kell végezni a belvízcsatornák korrekcióját, a meglévő szivattyútelepek felújítását, bővítését is.

„A műszaki indokok mellett árnövelő hatású tényező, hogy a 2007-2013 uniós költségvetési ciklus forrásai 2015 végéig hívhatóak le” – írta le a fejlesztési miniszter. A forrásvesztés elkerüléséhez 2015 végéig minél nagyobb készültségi fokot kell elérnie a kivitelezőknek úgy, hogy a területen belvíz és árvízveszély miatt nagyobb kockázattal kell számolniuk. Az utóbbi időszakban megjelent nagyszámú közbeszerzési kiírás a vállalkozóktól megnövekedett gépi- és humán erőforrást követel meg. A forint jelentős mozgása emeli az egységárakba bekalkulált eurós anyagbeszerzési kiadásokat. A pénzügyi költségeket emeli az álvállalkozók korlátozott hozzáférése a bankgaranciához és hitelekhez. Az üzemanyagárak ingadozása is növeli a vállalkozónál felmerülő kockázatot.

„A felsorolt tényeket figyelembe véve a felvetett vizsgálat elindítását nem tartom indokoltnak” – hangsúlyozta Némethné. Szerinte a beruházásnak köszönhetően a térség megközelíthetősége jelentősen javul, a közlekedés biztonságosabbá válik, a régió gazdasági vonzereje, versenyképessége nő.

Jávor Benedek társelnöke zajvédő fal Tisza-híd Fegyvernek vizsgálat Acél Híd Konzorcium Köröshegyi völgyhíd CHSM Konzorcium németh lászlóné PM Natura 2000 Balaton tározómedence STRABAG Általános Építő Kft. abony Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Tisza földmunka műtárgy M8 SWIETELSKY Magyarország Kft. Zagyva NIF Zrt. M=-es autópálya beruházás ártér nemzeti fejlesztési miniszter M4 autópálya töltés törökszentmiklós Colas Hungária Zrt.