Visszafogott sikerrel zárultak a múlt héten a két nagy nemzetközi aukciósház londoni impresszionista és modern árverései – hagyományosan ezeket tekintik az év első fontos eseményeinek, amelyek a piaci hangulatot is jelzik. Utóbbira vagy az év eleje óta tartó tőzsdei hullámverés nyomta rá a bélyegét, vagy csak a tavalyi lendület fáradt ki, mindenesetre az értékesítések összforgalma igencsak visszaesett. Az elsőként árverező Christie’s – a külön kezelt szürrealista szekciót is beszámítva – 82,5 millió font összleütést ért el (jutalékkal együtt ez 95,9 millió), szemben a 87,3–129,1 milliós előzetes becsértéksávval. Az egyik legdrágább tétel Egon Schiele önarcképe lett, jutalékkal együtt 7,3 millió fontért, 6–8 milliós becsérték után. A csúcsárat Max Ernst szürrealista képe, Az ellopott tükör érte el 7,6 millió fonttal (7–10 milliós becslés mellett) – szépséghiba, hogy ugyanez a kép 2011 novemberében ugyanennél a háznál 10,3 millió fontért kelt el.
Még nagyobb léptékben ismétlődött meg ugyanez a jelenség másnap a Sotheby’snél. Pablo Picasso 1935-ben festett Női feje 18,9 millió fontért (27,6 millió dollár) kelt el, ami szép eredmény lett volna, ha ugyanezért a képért alig több mint két éve még nem 39,9 millió dollárt adott volna a vevője a ház New York-i árverésén. Számításba kell venni, hogy ez a festmény nagyon hamar visszatért a piacra – kommentálta az eredményt Helena Newman, a Sotheby’s impresszionista és modern részlegének társigazgatója. Meglepően jól mentek viszont a szobrok, a tíz ilyen tételből kilenc gazdára talált, élükön Rodin Iriszével. A művész életében készült bronzöntvény 11,6 millió fontért kelt el, jóval 8 milliós felső becsértéke fölött és több mint kétszer annyiért, amennyiért utoljára eladták. Ez a szobor valamikor Sylvester Stallone birtokában volt, de a Sotheby’shez 2007-ben már nem ő adta be a 400 ezer fonton indított alkotást – amelyet végül a Rodin akkori aukciós életműrekordját jelentő 4 millió fontért vittek el.
A Sotheby’s impresszionista és modern árverése 78,9 millió fontos összleütéssel zárult, ez kevesebb mint a fele az egy évvel korábbi hasonló esemény eredményének. Ugyanez a tendencia érvényesült a ház e heti londoni kortárs aukcióján: a 69,5 milliós összleütés 44 százalékos csökkenést jelent. Az 55 indított tételből 12 nem talált gazdára, a legdrágább kép viszont jól teljesített: Lucian Freud 1960–61-ben festett képe, a gyermeke anyját ábrázoló Terhes lány 9 milliós felső becsérték után 16,1 millió fontért kelt el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.