BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tűréstesztek a repülősközpontban

Változott a tulajdonosi köre a debreceni repülés-egészségügyi központnak, amelynek ötmilliárd forintos beruházására 1,4 milliárdos hitelt nyújtott az Eximbank.

Öt alapítója közül már csak kettő változatlan a Kósa Lajos fidesz-frakcióvezető által „az egész ország egyik legérdekesebb kutatási központjának” nevezett debreceni Pharma-Flight Nemzetközi Tudományos és Szolgáltató Központ Kft.-ben. Az összesen ötmilliárd forint beruházással készült, tavaly átadott kutatóközpont különlegessége a komplexitás: egyetemi szintű pilótaképzés mellett a teljes repülés-egészségügyet átfogja, sok egyéb mellett például a hajózó személyzet számára speciális gyógyszereket fejleszt. Uniós forrásból 3,5 milliárd forintot nyert el a projekt, emellett az állami tulajdonú Eximbanktól kapott hitelt a mérlegben nyilvántartott 1,4 milliárd forint hosszú távú kötelezettség erejéig.

A különleges vállalkozásból a központ tulajdonosai közül korábban kiszállt a Kékessy Dezső volt párizsi nagykövet családjához köthető Delog Debreceni Logisztikai Kft., a Szent György Patika Invest Kft. és legújabban a magyar állam résztulajdonában álló Pharmapolis Debrecen Kft. is. „A kutatások és fejlesztések finanszírozása részben pályázatokból, nagyobbrészt a Pharma-Flight tulajdonosainak hozzájárulásaiból történik. A projektek tulajdonosi körben történő finanszírozását a Pharmapolis Debrecen Kft. nem tudta vállalni” – válaszolta a változás okát firtató Világgazdaságnak Czirják György, a Pharma-Flight ügyvezető-résztulajdonosa. Rajta kívül a Civis Gyógyszertechnológia Kft. – amelyben tavaly még érdekelt volt Lampé Zsolt egykori OEP-főigazgató – jelenti az állandóságot a tulajdonosi körben. Újonnan szállt be ugyanakkor a Pharma-Flightba Truckai Csaba. Ő a kecskeméti Cirrus Technilogies Kft. tanácsadó cégben is érdekelt, amelynek a cégnyilvántartás szerint a Dél-Afrikában bejegyzett Argata Trading Ltd. a tulajdonosa.

„A 2016. év feladata olyan bevételek elérése, amelyek lehetővé teszik a társaság pozitív eredményének további növelését” – ezt a célt szabta magának a Pharma-Flight a mérlegbeszámolójában. A tavalyi töredékévben 79 millió forint árbevételt könyvelt el a társaság egymillió forint alatti eredmény mellett. Ezt minden bizonnyal sikerül túlteljesíteni, legalábbis a konkrét munkákat, idei megrendeléseket tudakoló kérdésre az ügyvezető több kutatást is említett. Elkezdődött a légi személyzetre ható terhelések vizsgálata és az ezzel kapcsolatos kutatások. Folyamatban van a túlterheltség okozta élettani hatások elemzése, és zajlik egy többéves kutatási program előkészítése, amely többek között arra keresi a választ, milyen körülmények között, meddig terhelhetők a szakemberek a légi közlekedés biztonságának megtartásával. Ennél konkrétabb információt nem adott az ügyvezető, arra hivatkozva, hogy számos hazai és nemzetközi partnerrel dolgoznak együtt, és a szerződéses kötelezettségek „korlátot szabnak az információk átadásának”.

Pilótahiány

Igazolódni látszanak az előrejelzések: a következő évek legnagyobb problémája a pilótahiány lesz. Ezt úgy lehet részben enyhíteni, ha a jelenlegi, 65 éves felső korhatárt további két-három évvel növeljük, a képzések időtartamát az arra alkalmasaknál intenzívebbé tesszük, rövidítjük – adta meg a Pharma-Flight egyik fő kutatási irányát Czirják György. Olyan szolgáltatás- és eszközrendszer kialakítása, részben tesztelése kezdődött meg, amely a kutatások eredményeit felhasználva megelőzheti a fáradtságból, túlterheltségből fakadó események bekövetkezését. Ebben a munkában hazai és külföldi szakemberek és szervezetek a Pharma-Flight partnerei, de nemzetközi biztosítótársaság is található a csapatban. Tesztfázisban van a rekreációs és rehabilitációs program is, amelynek fő eleme az intenzív pihenés kialakítása, az alvás vizsgálata, valamint a stressz csökkentése, oldása.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.