Kiszolgáltatottakká válnak a készpénzt használók
Meglepő eredményekkel szolgált a Mastercard legfrissebb európai kutatása, amely arra kereste a választ, hogy mi jellemzi a pénzügyi szolgáltatásokat el nem érő polgárokat Európában.
A felmérés rávilágított, a bankkapcsolattal nem rendelkező személyek 87 százaléka egész életét ugyanabban az országban tölti. A többség készpénzzel fizet az albérletért és az igénybe vett szolgáltatásokért egyaránt. Ugyanakkor jelentősen nő a digitális szolgáltatások használata ebben a csoportban is. Az okostelefonok terjedésének köszönhetően három év alatt 29-ről 49 százalékra nőtt azok aránya, akik hozzáférnek e technológiához. A megkérdezettek 27 százaléka azonban még mindig nem fér hozzá az alapvető pénzügyi termékekhez és szolgáltatásokhoz, ami egyértelműen mutatja, hogy egyre inkább különválnak azok a csoportok, amelyek a digitális, és azok, amelyek a pénzügyi szolgáltatásokat használják.
A kutatásból az is látható, hogy kiszolgáltatottakká válhatnak azok, akiknek folyamatosan a készpénzes fizetésre kell hagyatkozniuk – elveszíthetik vagy ellophatják tőlük a pénzüket, de elesnek olyan kényelmi szolgáltatásoktól is, mint az előre utalás vagy az időzített fizetés. Ugyanakkor a költéseiket sem tudják olyan könnyen nyomon követni, mint ahogy azt elektronikus fizetési módok használatával tehetnék. Így fordulhat elő, hogy sokan olyan nem megfelelő vagy alternatív fizetési módokat választanak, amelyek a későbbiekben könnyen adósságcsapdához vezethetnek. Többnyire a bankokkal szembeni bizalmatlanság és az ismerethiány az oka annak, hogy egyesek nem veszik igénybe a pénzügyi szolgáltatásokat. A megkérdezettek ötöde a jövőben sem szeretne bankszámlát nyitni.