Hatalmas fejlődés előtt áll a digitális pénzügyi világ. Világszerte mintegy 19 milliárd dollárt fektettek tavaly FinTech cégekbe, közel 60 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A befektetők úgy gondolják: ezek a pénzügyi-technológiai startup vállalkozások olyan innovatív termékekkel rendelkeznek, amelyek segítségével középtávon komoly piaci részesedést rabolhatnak el a jelenlegi bankoktól és biztosítóktól. A Roland Berger friss tanulmánya szerint azonban nem minden FinTech cég törekszik erre, sőt 86 százalékuk inkább együttműködne a konkurensnek tekintett hagyományos pénzügyi cégekkel.

A megkérdezett FinTech cégek csaknem négyötöde úgy véli: a hagyományos szolgáltatókkal együttműködve szélesebb fogyasztói bázishoz tudnának eljutni. Sőt háromból egy FinTech cég saját bevallása szerint nem is lenne képes átvenni a jelenlegi bankok és biztosítók helyét – írják a FinTech cégek Európában – Kihívók és partnerek című tanulmányban.

„A FinTech cégek reálisan látják szerepüket a piacon: amellett, hogy folyamatosan kihívás elé állítják a pénzügyi szektort, tisztában vannak vele, hogy egyedül nehezebb forradalmat csinálni” – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. A bankok és biztosítók ugyanakkor felgyorsíthatják digitális átalakulásukat a FinTech cégekkel való együttműködés révén. Számukra ez több, mint technológia váltás, egyfajta szervezeti átalakulást is jelent, ugyanis a digitalizáció mindenki munkáját átalakítja, és új gondolkodásmód szükséges hozzá. „A folyamat, amellyel ezek a vállalatok szembenéznek, kihívásokkal teli lesz, de az új versenytársak megjelenése miatt elkerülhetetlen” – állítja Schannen. A szakember szerint a hagyományos pénzintézetek piacait középtávon várhatóan a technológiai óriások is megtámadják, nem árt tehát rendesen felkészülniük.

Sokan úgy vélik, a bankok és biztosítók felvásárlásokkal és összeolvadásokkal fognak reagálni az új versenyhelyzetre. A hagyományos pénzügyi szolgáltatók erőssége, hogy bíznak bennük az ügyfelek, a szabályozásuk is erősebb. Azok a versenyelőnyök, amelyekben a bankok és biztosítók erősek, mint a pénzügyi források és a márkaismertség, kevésbé relevánsak a FinTech cégek számára. A fiatal vállalkozások közel háromnegyede szerint még a szabályozási környezet alapos ismerete sem feltétele a sikernek, mivel ők úgyis egy kevésbé szabályozott szegmensben működnek.

Az innovatív pénzügyi cégek jellemzően a B2B szegmensre koncentrálnak, de egyre növekszik az olyan startupok száma is, amelyek a lakossági ügyfeleket célozzák meg. A nagy részük egyetlen piacon működik, de fontolgatja a nemzetközi terjeszkedést a következő években. Hogy pontosan hol vetik meg a lábukat, az attól függ, az adott országban mennyire könnyen tudnak képzett munkavállalókat találni, milyen a szabályozási környezet és milyenek a szakmai hálózatok, továbbá vannak-e potenciális helyi befektetők. Ezen kritériumok alapján a FinTech cégeknek jelenleg az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország kínálja a legjobb feltételeket.