BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brutális bevételkiesés a mélyépítő cégeknél

Az építőipari átlagnál is durvábban zuhant az egyes útépítő cégek forgalma tavaly. Az átlagos, 18,8 százalékos visszaesés az uniós finanszírozással függött össze: 2015-ben még kiseperték az utolsó támogatásmorzsákat, tavaly azonban inkább csak a pályázásig jutottak az új ciklus projektjeivel.

„A társaság jövedelmi helyzete 2016-ban enyhén romlott az előző évihez képest” – áll még a piacvezető Duna Aszfalt Kft. mérlegében is. A 2015-ben több mint 124 milliárd forintos forgalommal kasszát robbantó társaság tavaly alig jutott túl a 32 milliárdon. A túlélést lényegében útfelújítási munkák biztosították. Jobbára közbeszerzéssel, pályázással, előkészítéssel telt az év, viszont a szerződésállomány alapján 2019-ig aligha lesz gondja a tiszakécskei cégnek. Mintegy 300 milliárd forintnyi megrendelést nyert el a cég saját jogon vagy konzorciumban indulva – összegezte a helyzetet a Világgazdaság kérdésére Lehel Zoltán innovációs főmérnök, szóvivő.

A szűk esztendő a nyereségen kevésbé érződik, a Duna Aszfalt adózás után szinte hajszálra ugyanannyit, 11,1 milliárd forintot könyvelt el, mint egy évvel korábban. Ebből 7,5 milliárd osztalékot vehet ki a mérlegbeszámoló szerint a tulajdonos Szíjj László.

Ha nem is ekkorát, de jelentős mértékben, 79 milliárdról 34 milliárdra zuhant az osztrák anyavállalatú Strabag Általános Építő Kft. forgalma a múlt évben. A visszaesés a foglalkoztatottak létszámán is érződött, a cég statisztikai állományi létszáma a 2015-ös 966-hoz képest tavaly 889 volt. A Strabag-leány adózott eredménye alig egymilliárddal maradt el a tavalyitól, ebből 5 milliárd forintot, vagyis csaknem minden fillért ki is vesz az osztrák anya, a Strabag AG osztalék formájában. Tavaly egyébiránt a tulajdonos 2,6 milliárd forintot már kivett a cégből, igaz, akkor nem osztalékágon, hanem ennyivel csökkentette a törzstőkét.

A francia gyökerű Colas Út Zrt. árbevétele kevesebb mint a felére esett a 2015-ös teljesítményhez képest. Az alig 22 milliárd forint forgalom mellett a nyereség is megfeleződött: adózás után alig 900 millió adózott eredményt produkált a cég. Némi osztalékot, 786 millió forintot azonban így is tud fizetni a Colas.

A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó, valaha piacvezető Közgép Zrt. árbevétele alig ötödére zsugorodott. A tegnap leadott mérlege szerint a 20 milliárd forintot sem érte el a forgalma tavaly. A nyeresége pedig a 2015-ös csaknem 10 milliárd után mindössze 540 millió forint volt

A magasépítő cégeknél kevésbé volt drámai a helyzet. A többek között a Várkert Bazár felújítójaként ismert West Hungaria Bau Kft. forgalma például nagyjából a tavalyi szinten alakult. A Paár Attila többségi tulajdonában álló társaság 25 milliárd forint árbevétele mellett kétmilliárd nyereséget könyvelt el. A nyereségből – figyelembe véve a nagy finanszírozó bankok elvárásait – 1,1 milliárd forint osztalék kifizetését hagyták jóvá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.