BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még mindig úr a készpénz

A hazai elektronikus pénzügyi infrastruktúrákban tavaly 1455 ezermilliárd forint fordult meg, ez a magyar GDP 41-szerese, ilyen aránnyal hazánk az európai középmezőnyben foglal helyet – mondta Bartha Lajos, a jegybank pénzügyi infrastruktúrák igazgatóságának vezetője az MNB Fizetési rendszer jelentés című kiadványának bemutatásakor. Tájékoztatása szerint az elmúlt év során előretört az elektronikus fizetés, ám a fogyasztáson belül még mindig csak 20,7 százalékos a részaránya a készpénzzel szemben, ami jelentős elmaradás az EU 32 százalékos szintjétől. Ennél is nagyobb a lemaradás abban, hogy a közüzemi és egyéb számláinknak még mindig kevesebb mint 40 százalékát fizetjük elektronikusan, míg Európában 30 százalék a készpénzes fizetés aránya.

De van miért örülni: hosszú idő után ismét nőtt a bankszámlák és a bankkártyák száma. A bankkártyás vásárlások száma meghaladta az 532 millió tranzakciót, összesen 3980 milliárd forintnyi árut és szolgáltatást fizettek tavaly bankkártyával az ügyfelek. Ugyancsak kedvező hír, hogy az átutalások száma 3 százalékkal 310 millióra nőtt, míg az azonnali beszedések (korábbi néven csoportos beszedések) száma szintén 3 százalékkal, 70 millióra növekedett.

Európa élvonalában vagyunk az érintőkártyás fizetések terén: tavaly év végén a plasztikok 63, az elfogadóhelyek 76 százaléka tudta a funkciót, ennek köszönhetően minden második vásárlás (56 százalék) érintéssel történt, míg értékben duplázódást jelent a 40 százalék. Az érintőkártyás visszaéléseket külön monitorozza az MNB, de egyelőre nem talált ilyen visszaélést – cáfolta az időszakonként felröppenő híreket Bartha Lajos.

A kártyás visszaélések száma továbbra is a legalacsonyabbak között van Európában: tavaly az első fél évben a tranzakciók kevesebb mint 0,006, az érték 0,01 százalékát tette ki a visszaélésekben érintett összeg. Az MNB igazgatója hangsúlyozta: a jogszabályi változásoknak köszönhetően az így keletkező károk 90 százalékát a kibocsátó vagy az elfogadó bankok, illetve a kereskedők viselték – csak 10 százaléknyi kárt kellett az ügyfeleknek viselniük, ha bebizonyosodott, hogy egyértelműen nekik felróható okból került sor a visszaélésre.

Miközben az elektronikus fizetés 12 százalékkal nőtt, a költségei csak 0,2 százalékkal bővültek, azaz összességében a modern pénzügyi szolgáltatások ügyfélköltsége csökkent – mondta az MNB igazgatója.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.