BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Határidőt szabtak a britek is az e-autóknál

Franciaország után Nagy-Britannia is bejelentette, hogy 2040-re leállítaná a benzines és dízelüzemű autók forgalomba helyezését az országban. A terv csak első látásra tűnik ambíciózusnak.

Új, bár nem túl meglepő tervvel állt elő a brit kormány: 2040-től betiltanák a dízel- és benzinüzemű személyautók és kishaszonjárművek forgalomba helyezését a szigetországban. A bejelentéssel a britek éppen csak lemaradtak Franciaország mögött, amely szintén ezt a határidőt szabta meg a kizárólag fosszilis üzemanyagokkal működő új személygépjárművek kiiktatásához.

A britek bejelentése – amely egy átfogó, 3 milliárd fontos környezetvédelmi programnak a része – azért inkább csak szimbolikus jelentőségű, mert a hagyományos hajtású

autók kiszorítására vonatkozó terv már évek óta ismert volt, legfeljebb a konkrét határidő újdonság. A döntés megfelelő előkészítésére utal az is, hogy az autóipari szereplők nagyon higgadtan fogadták a bejelentést. Mike Hawes, a brit autógyártók és kereskedők szervezetének (SMMT) ügyvezetője közölte: az iparág szereplői együttműködnek a döntéshozókkal abban, hogy a környezekímélő járművek fokozatos térnyeréséhez adottak legyenek a megfelelő szabályozói és infrastrukturális feltételek, és a fogyasztók is megfelelő ösztönzőket kapjanak az átálláshoz.

A brit kormány egyik szóvivője – akit a The Guardian idézett – környezetvédelmi és népegészségügyi szempontokkal magyarázta a döntést. Rámutatott: a rossz levegőminőség napjainkban a legnagyobb egészségügyi kockázatot képezi az Egyesült Királyságban, éppen ezért a kormányzat gyors és hatékony lépések megtételéről határozott. Az alternatív hajtású járművek elterjedését persze már most is vonzó ösztönzőkkel segíti a brit kormány: az elektromos autók vásárlóit 4500 fontos, úgynevezett plug-in juttatásban részesítik, aminek jelentős része lehetett abban, hogy az elektromos járművek részesedése mostanra elérte a 4,2 százalékot a brit újautó-piacon.

A 2040-es határidő első látásra kicsit közelinek tűnhet a tisztán dízel- és benzinüzemű autóknak az új kínálatból való eltüntetéséhez. Figyelembe kell venni ugyanakkor, hogy az elektromos autók előállítási költségének jelentős csökkenése mellett a most még igen gyér töltőhálózat is jelentősen fejlődhet már néhány év alatt is, miközben a járművek hatótávolsága is folyamatosan növekszik. Emellett bő két évtized az autóipari szereplőknek is elég kell hogy legyen arra, hogy alkalmazkodjanak az új – de általuk már elég régóta ismert – követelményekhez.

Azt is fontos figyelembe venni, hogy a tilalom csak az újonnan forgalomba helyezett járművekre vonatkozik majd, tehát 2040 után is évtizedek kellenek majd ahhoz, hogy a benzines és dízelautók döntő többsége eltűnjön az utcákról. Ettől persze még nagyon messze vagyunk: a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) adatai szerint 2016 végén már valamivel több mint kétmillió, tisztán elektromos üzemű autó futott a világ útjain, ezeknek közel harmadát Kínában, bő egynegyedét pedig Nyugat-Európában üzemeltették. (Nagy-Britannia hozzávetőlegesen 7 százalékkal részesedett a globális tortából.)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.