BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai kézbe kerülhet a Fiat Chrysler

Négy kínai autógyártót is emlegetnek a Fiat Chrysler lehetséges kérőjeként. Úgy tudni, közülük egy vevőjelölttel már több körben tárgyaltak, de a túl alacsony ajánlat vagy politikai okok miatt nem született üzlet.

Az elmúlt hónapban legalább egy kínai autógyártó konkrét ajánlatot tett a Fiat Chrysler Automotive (FCA) megvásárlására az Automotive News információi szerint. A Sergio Marchionne vezérigazgató által irányított cég a hírek szerint alacsonynak találta a kínált összeget, és visszautasította az ajánlatot. A kínaiak át is világították az FCA-t, és az amerikai-olasz vállalat delegációja is tárgyalt Kínában. Arról nincsenek információk, hogy pontosan melyik kínai autógyártóval tárgyaltak, de a Dongfeng Motort, a Great Wallt, a Geelyt és az FCA jelenlegi közös vállalati partnerét, a Guangzhout emlegetik lehetséges kérőként. Az FCA nem kommentálta a híreket. Egyes források szerint a tárgyalások a Jeep márkáról, illetve a Ram kishaszonjármű-márkáról szólnak, de a Chrysler, a Dodge és a FIAT eladása is napirenden szerepel. A Maserati és az Alfa Romeo, valamint a Ferrari-részesedés továbbra is az Agnelli család holdingtársaságánál, az Exornál maradna.

Az FCA globális termékei – különösen a Jeep és a Ram – jól illeszkednek a kínaiak akvizíciós terveihez. Az ehhez hasonló tranzakciókkal tudnák behozni szakmai lemaradásukat a Nyugathoz képest. A Volvo felvásárlása is ennek a folyamatnak a része volt. A pekingi kormány is támogatja az autógyártók felvásárlási terveit, tíz év alatt 1500 milliárd dollárt szánnak külföldi terjeszkedésre, ami a korábban tervezett szintnél 70 százalékkal magasabb.

Michael Dunne, a kínai autóipar szakértője, a hongkongi székhelyű Dunne Automotive befektetési tanácsadó cég elnöke szerint nem kérdés, hogy az érdeklődés valódi, de szerinte politikai oldalon támadtak nehézségek. „Felmerül, hogy mit jelent egy kínai vállalat számára az, ha megszerzi a nagy amerikai autógyártók egyikét, és ugyanez fordítva is igaz” – jegyezte meg.

A Fiat Chrysler részvényei hétfőn 8,5 százalékkal lőttek ki a New York-i tőzsdén, az árfolyam 12,6 dollárig szárnyalt. A felvásárlási tárgyalásról szóló hír mellett a Morgan Stanley céláremelése is fűtötte a ralit. A cég Milánóban jegyzett papírjaira 14 eurós célárat adtak meg, hétfőn 10,6 eurón zárt a részvény. Kedden nem volt kereskedés a milánói börzén. A Morgan Stanley szerint az FCA papírjai jelentős rejtett értékekkel rendelkeznek, de hogy azok felszínre törhessenek, ahhoz egyes márkák eladása vagy elkülönített tőzsdére vitele szükséges. Korábban a Ferrarit is külön vitték tőzsdére.

Éves szinten egyébként már 38,2 százalékot szedett magára az FCA árfolyama. A hagyományos autógyártók közül a legnagyobb idei pluszt érte el. Csak az elektromos autókat gyártó Tesla és a Volvo kínai tulajdonosa, a hongkongi tőzsdén jegyzett Geely Automo­bile büszkélkedhet ennél nagyobb, 70,3, illetve 156,4 százalékos növekedéssel.

A Fiat Chrysler papírjainak New-York-i célára a Reuters elemzői konszenzusa szerint 15,79 dollár, ami 25 százalékkal haladja meg a hétfői zárást, az ajánlás: vétel. A célárakban egyébként elég nagy a szórás, a legmagasabb 26,15, a legalacsonyabb 9 dollár. Még 2015-ben merült fel, hogy az FCA összeolvadna a General Motorsszal vagy a Volkswagennel, de azok a tervek meghiúsultak. Marchionne azóta sokat tett azért, hogy az FCA vonzóbb célpont legyen, és mielőbb egyesülhessen egy globális autógyártóval. Utóbbi már régóta az FCA-vezér célkitűzése.

Az FCA 162 üzemmel és 87 kutatási központtal rendelkezik. Csak az Egyesült Államokban 2600 márkakereskedése van, de Kanadában és Mexikóban is kiterjedt a hálózata.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.