Világgazdaság

Küszöbön áll az országos kereskedelmi rádió pályázata

Másfél éves hallgatás után várhatóan a jövő év közepétől szólal meg újra egy országos kereskedelmi rádió, a pályázatot a jövő hónapban írják ki.

Leghamarabb a jövő év közepén szólalhat meg újra, elsősorban az egykori Class FM frekvenciáján egy országos kereskedelmi rádió. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy az ezzel kapcsolatos frekvenciapályázat várhatóan szeptember elején jelenik meg.

A felhívás tervezetének nyilvános meghallgatása július 27-én volt. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa a jogszabály szerint a meghallgatás utáni negyvenöt napon belül dönt a pályázati felhívás véglegesítéséről, majd néhány nap múlva közzéteszi a pályázatot. A médiatanács nyári ülésezési szünete miatt ez nagyjából szeptember elején várható.

A közzététele után legalább hatvan napot kell biztosítani az ajánlatok benyújtására, a teljes ügyintézési határidő nyolcvanöt nap. A tervezet szerint, ha egy pályázó megnyeri a tendert, akkor a médiaszolgáltatási jogosultság kezdetétől százhúsz napja van szolgáltatása megkezdésére. Így leghamarabb 2018-ban szólalhat meg a rádió.

Olyan helyeken is hallható majd az új rádió, ahol korábban a Class FM vétele nem volt a legkedvezőbb, mert a médiatanács az eddigi lefedettségen túl Fehérgyarmat, Gerecse, Szentes és Vasvár telephelyekkel is kiegészítette a frekvenciatervet.

A terv alapján általános tematikájú, kereskedelmi rádió jelenhet meg, a médiaszolgáltatási alapdíj pedig évi nettó 499,7 millió forint. A pályázaton erre az induló összegre lehet licitálni, mert az értékeléskor a legmagasabb médiaszolgáltatási díjajánlat harminckét pontot ér. A műsortervre harminchat pontot lehet majd szerezni, amelyben például két pontot ér, ha a pályázó vállalja, hogy munkanaponként négy-négy alkalommal közlekedési híreket ad a reggeli és a délutáni idősávokban. Szintén a programokon belül tíz pont jár a reggeli műsorsáv tervezett tartalmáért, és legfeljebb húsz pont azért, ha a pályázó vállalja, hogy az éjszakai órák nélküli műsoridőben összesen heti legalább százhúsz perc – például a civilekről szóló – adást, az önszerveződéseket bemutató tájékoztató műsorszámot, illetve oktatási témájú tájékoztató, valamint kulturális eseményeket bemutató tájékoztató műsort sugároz. A médiaszolgáltatási tapasztalat alapján kilenc pontot lehet szerezni az elbíráláskor. Két pontot kap az a pályázó, amelynek 2010. október 11. után legalább két évig folyamatosan volt magyarországi országos vételkörzetű, analóg földfelszíni kereskedelmi rádiós médiaszolgáltatási jogosultsága. Hat pont pedig akkor jár, ha a pályázó 2010. október 11. után csak legfeljebb egyszer sértette meg a műsorszolgáltatási és/vagy hatósági szerződését.

A pályázati ajánlatnak tartalmaznia kell a pályázó üzleti és pénzügyi tervét 2025. december 31-ig. Az átláthatóság érdekében a pályázó közvetett és közvetlen tulajdonosi hátterének – annak valamennyi tulajdonosáig – megállapíthatónak, levezethetőnek kell lennie.

n A Slágerrel és a Danubiusszal indult a piaci szolgáltatás

A kereskedelmi rádiózás kezdetétől két országos csatorna volt Magyarországon: előbb a Sláger és a Danubius rádió, később pedig a Neo FM és a Class FM. Az előbbi egy idő után pénzügyi okokból beszüntette adását, a hatóság pedig más célokra fordította a frekvenciát. Így a Class FM egyedüliként maradt a piacon, de miután a hatóság nem hosszabbította meg a frekvenciahasználati engedélyét, hét év után, tavaly novemberben a Class FM az internetre költözött. Jelenleg csak közszolgálati földi sugárzású országosan elérhető rádiók vannak: a Kossuth, a Petőfi és a Bartók. Májusban a 18 évesnél idősebbek közül a Petőfi rádiót hallgatták a legtöbben, szorosan mögötte a Kossuth rádió állt, az Inspira Media Research felmérése szerint. | VG

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek