Már nem csak az ár alapján döntenek a vásárlók
Egy aktív online vásárló évente átlagosan 10,9 alkalommal rendelt interneten árut 2017 első fél évében. A legnépszerűbb termékek változatlanul a könyvek, a játékok, a ruházati cikkek, a műszaki és a számítástechnikai eszközök. A vásárlás gyakorisága az elmúlt időszakban folyamatosan nőtt: 2016-ban 10,5, egy évvel korábban 9,7 volt az átlagos adat. A termékösszetételben az idén az FMCG (élelmiszerek, háztartási és vegyi áruk) valamint a baba-mama termékek iránti érdeklődés emelkedett a GKI Digital és az Árukereső friss felmérése szerint.
Az online térben aktív kereskedők közül a kisebb, kevésbé tőkeerős e-kereskedők jellemzően a szakosodás, a specializálódás útját választják, a nagyobb, piacvezető szereplők pedig főként a választék folyamatos bővítését. A verseny az évi 18-20 százalékos növekedés mellett folyamatosan erősödik. 2017 első fél évében az online csatornák forgalma 154 milliárd forint volt 14 millió rendelés mellett, ami 20 százalékkal, illetve 25 milliárd forinttal haladja meg a tavalyi azonos időszak értékét.
Az online áruházak által alkalmazott hagyományos marketingeszközök (hírlevelek, ingyenes szállítás, egyéb akciók) továbbra is fontos szerepet töltenek be a vevőcsábításban. Igazán kitűnni azonban olyan technikákkal lehet, amelyekkel a vásárlók meg tudják különböztetni a kereskedőket egymástól.
A vevők szemszögéből a kereskedők közötti választás egyedüli szempontja sokáig csak a kiszemelt termék ára volt. Azonban a vásárlási gyakoriság és tudatosság növekedésével együtt az árközpontú megközelítés kiegészült további – legalább akkora hangsúllyal jelen lévő – szempontokkal is. Ilyen többek között a vásárláshoz kapcsolódó szolgáltatások minősége, illetve a vásárlási élményt meghatározó szempontok (a felhasználói felület kialakítása, az egyénre szabott [perszonalizált] kedvezmények, a rugalmas és segítőkész, többcsatornás ügyfélszolgálat).
Ezek a szempontok a versenyképes árakkal kiegészülve elkötelezetté tehetik a vásárlókat a felmérés következtetése szerint, márpedig éppen ezen elköteleződés a mai, magyar online kiskereskedelmi piac legfontosabb célja. Ugyanis rövid távon nem várható új, érdemi vásárlóerővel rendelkező társadalmi rétegek tömeges megjelenése a szektorban.
A személyre szabottság terjedése mellett a közösségi oldalakon való aktív jelenlét is egyre hangsúlyosabb. Jól jelzi a közösségi média fontosságát, hogy a Facebook 2017-re szinte megkerülhetetlen csatornává vált: míg tavaly a kereskedők 78 százaléka volt jelen a legnagyobb közösségi oldalon, addig idén már 92 százalékuknak van hivatalos oldala.


