A BMW bejelentette, hogy 7 milliárd euróra növeli idei kutatás-fejlesztési keretét, és 2025-ig 25 elektromos modellt dob piacra. Ez azt jelenti, hogy a szokásos 5–5,5 százalék helyett a bevétel 6,5–7 százalékát költik e célra. A BMW mellett Mini és Rolls-Royce modelleket gyártó cég tavaly 2,5 millió járművet adott el, és éves alapon 26 százalékkal nagyobb, 8,7 milliárd eurós profitot ért el. Idén mérsékelten emelkedő bevételre számítanak. Rossz hír viszont, hogy kedden száz ügyész és rendőr tartott házkutatást a cégnél a dízelmotorok manipulációjának gyanúja miatt. A német gyártók helyzetét nemcsak a dízelbotrány miatti presztízsveszteség, hanem az amerikai importvámmal kapcsolatos találgatások is nehezítik.
„A németek számára kiemelt piacnak számító Egyesült Államokban több mint egy éve tetőztek az újautó-eladások. Ott csökkenő forgalommal kell számolni, növekedést Európában és főleg Kínában tudnak elérni” – mondta Nagy András, az Erste Befektetési Zrt. elemzője. A dízelek iránti igény közben egyre csökken, hiszen Németországban a helyhatóságok akár ki is tilthatják őket a belvárosokból. Februárban a dízeleladások éves alapon már 17 százalékkal estek vissza. „Az esetleges korlátozásoknak nincs azonnali árfolyamhatásuk, hiszen a szabályozás a régebbi autókat érinti. Az újautó-piacról pedig lassan kikopnak a környezetterhelő dízelek, az elektromos hajtás egyre nagyobb szerephez jut” – fűzte hozzá az elemző, aki szerint az elvártnak megfelelő negyedévet és 2017-et zárt a három nagy német autógyártó, és a tőzsdei kilátásaik is jók.
A magas profitmarzsú városi terepjárók (SUV) népszerűsége továbbra is növekszik, míg a hagyományos középkategóriás modellek eladása visszaesik. „Ezt még az Audi is megérzi, az A4-es modell például gyengélkedik a piacon, igaz, e kategóriában szinte minden gyártónak van modellje. A VW-konszernen belül egyébként számottevő átalakulás zajlik, a Skoda egyre népszerűbb, miközben a VW-től és akár az Auditól szipkáz el vevőket. Fel is merült, hogy a növekvő kereslet miatt olyan németországi üzemekben is gyártsanak Skodákat, ahol eddig VW Golfok vagy Passatok készültek” – fűzte hozzá Nagy András. Szerinte az árfolyamokra és értékeltségekre nem lesz számottevő hatással az elektromos és az önvezető autók fejlesztésének hatalmas költségigénye, mivel ezzel párhuzamosan szűkítik a belső égésű motorok tervezésére költött keretet, azaz a kutatás-fejlesztés terén alapvetően csak átrendeződés lesz. A befektetők tisztában vannak azzal, hogy ez beruházásigényes iparág” – mondta. A BMW-hez és a Daimlerhez képest egyébként megugrott a VW profitja, ami az alacsony bázissal magyarázható, hisz egy évvel korábban a dízelügy miatti bírságok rontották a mérleget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.