Tizenegy év alá csökkent a múlt év végére a budapesti városi tömegközlekedést kiszolgáló buszok átlagos kora. Az állományon belül az alacsony padlósok aránya elérte a 85 százalékot, a klímával felszerelt és legalább Euro IV. besorolásúaké az 50 százalékot, miközben jelentősen kisebb lett a járatkimaradások aránya. A változásoknak köszönhetően a mért utaselégedettség az utóbbi időszakban folyamatosan nő – erről a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatta a Világgazdaságot.
A felsorolt eredmények érdekében több ütemben vontak be szolgáltatókat versenyeztetés útján, csaknem ötszáz korszerűtlen buszt cseréltek le a fenti, modern járművekre. A BKK szerint a kiválasztott szolgáltató megbízhatóan látja el feladatát. A korszerű járművekkel jelentősen nőtt a szolgáltatás színvonala, az utazás kényelme, és javult a menetrendszerűség is.
A változtatásokat az követelte ki, hogy a 2010-es évek elejére a források szűkössége miatt a BKV buszai már nem feleltek meg sem a komfort-, sem a környezeti elvárásoknak. A járművek 2012-ben átlagosan majdnem 18 évesek voltak, csak az ötödük volt alacsony padlós és légkondicionált. A buszok közel fele Euro I. vagy alacsonyabb besorolású volt. „A közösségi közlekedés fenntartása és vonzóbbá tétele érdekében az autóbuszpark sürgős megújítása elengedhetetlenné vált, ezért kellett – hatékony megoldásként, közbeszerzéssel – új buszokat üzemeltető piaci szolgáltatókat bevonni” – közölte a BKK.
Az elmúlt években bevezetett modell lényege, hogy a szolgáltatást megrendelő BKK egy-egy vonal vagy vonalcsoport üzemeltetésével a BKV mellett más társaságokat is megbízhat, pályáztatás után. A nyertesek gondoskodnak a járművekről, őket terheli azok költsége is. Több járat üzemeltetését is a székesfehérvári VT-Arriva Személyszállító és Szolgáltató Kft. nyerte el, még 2014 végén.
A kiválasztott szolgáltatók végzik a fővárosi buszos személyszállítás több mint harmadát. A szabályozás lehetővé teszi újabb szolgáltatók bevonását is, de hatáselemzések függvénye, hogy indítanak-e további eljárásokat. A BKK tapasztalatai szerint az adott szolgáltatásban a piaci szereplők bevonásával létrejött versenyhelyzet kedvezően hat a szolgáltatás minőségére és hatékonyságára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.