Október 31-én nyitják meg a világ legnagyobb repülőterét Isztambulban, ami az Arnavutköy városrészben épül. A török városnak jelenleg két repülőtere van, az Atatürk, amely az európai oldalon található, és a fapados légitársaságok gépeit fogadó Sabiha Gökcen nemzetközi repülőtér, amely Isztambul ázsiai oldalán helyezkedik el.
Az Atatürk repülőtér – nevét a köztársaság megalapítójáról, Mustafa Kemal Atatürkről kapta – túlságosan összenőtt a várossal, és a török légitársaság, a Turkish Airlines (TK) is kinőtte a helyet, a kapacitásai határán van. Isztambulra évente már több mint 11 millió turista kíváncsi, a lakosság száma pedig meghaladja a 18 millió főt.
2017-ben az Atatürk repülőtér 63,7 millió utast fogadott, ezzel a világ 14. és Európa 5. legforgalmasabb repülőtere lett, de október végén bezárják. Az új repülőtérnek egyelőre még nem találtak nevet. Méreteit tekintve hatszor akkora lesz, mint az Atatürk, ahol egyébként a TK adatai szerint az idén várhatóan 65 millió utas fordul meg.
„Az Isztambultól északnyugatra, a Fekete-tenger partján épülő repülőtér a világ legnagyobb légikikötője lesz, teljesen 2025-re készül el, több mint 7650 hektáros területen fekszik majd, és évente 200 millió utast tud kiszolgálni. Az októberi átadás idején 85 százalékos lesz a légikikötő készültsége, a terminálok összterülete 1,3 millió négyzetmétert tesz majd ki, és 500 repülőgépnek tudnak parkolóhelyet biztosítani. A gépek hat kifutópályáról szállhatnak le és fel, az utasokat négy terminál fogadja majd, és 225 ezer ember talál itt munkát” – mondta a Világgazdaságnak Akin Carkci, a Turkish Airlines magyarországi igazgatója.
Isztambul új légikikötője amellett, hogy konkurenciát támaszt a nagy európai légiforgalmi csomópontoknak, például Frankfurtnak, elsősorban Dubaj repülőterével kel majd versenyre a nemzetközi utasforgalomért. Mivel Isztambul tranzitútvonal Európa és Ázsia között, Koreából és Kínából is jelentős számú turista érkezik, ők gyakran Budapestre jönnek, és megnézik Bécs és Prága látványosságait is. „A Budapest–Isztambul útvonalon tavaly 120 ezer utas repült a TK járatain, Budapestről naponta három gép indul” – mondta Major Márk, a Turkish Airilines értékesítési ügynöke.
Aki turistaként érkezik Isztambulba, az átlagosan három-négy éjszakát tölt el a városban. A legfrekventáltabb városok Törökországon belül Isztambul és Antalya. A Turkish Airlines utasai a világban leggyakrabban az Indiai-óceán szigeteire, a Seychelle-szigetekre, Mauritiusra, a Maldív-szigetekre, Bangkokba és Phuketbe utaznak a török légitársaság gépeivel.
A török nemzeti légicég a világ toplégitársaságai között van, 24 ezer alkalmazottat foglalkoztat. A TK-nak 306 desztinációja van, 303 ország 121 városába lehet velük eljutni. Európa 43 országa, Ázsia számtalan pontja, Afrika ötvenegy repülőtere, Észak- és Dél-Amerika tizenhét légikikötője is elérhető a TK-járatokkal.
2018-ban a Turkish Airlines új célállomásokat jelentett be, például Freetown (Sierra Leone), Szamarkand (Üzbegisztán), Akaba (Jordánia) és Moroni (Comore-szigeteki Unió) területén is leszállnak, ahova a TK járatain kívül egyetlen légitársaság sem repül.
Míg 1995-ben 19,6 millióan választották a török légitársaságot, 2015-ben már 132 millió utasuk volt, ami hat és félszeres növekedés. Tavaly 138 millióan utaztak a török légitársaság gépeivel. Az utasok közül belföldön, vagyis Törökországon belül több mint 55 millióan utaztak a TK járatain – közölte Akin Carkci. A TK légitársaság tervei között szerepel, hogy 2035-re a világ tíz legtöbb utasát szállító nemzetközi légicég legyen, 2016-ban a 14. helyet foglalták el ezen a listán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.