BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elektromos autóknak áll a zászló

A Bloom­berg kutatása szerint már nem az a kérdés, hogy a világ gazdasága átáll-e az elektromos meghajtású járművekre, hanem az, hogy mikor és hogyan.

Meglepő eredményre jutott a Bloomberg 2018-as Electric Vehicle Outlook jelentése. Eszerint 2040-re az újautó-értékesítések 55 százalékát, a teljes járműállomány 33 százalékát elektromos autók adják majd. Mindez azt jelentené, hogy alig húsz év múlva a világ teljes járműállományának az egyharmada, mintegy 559 millió autó elektromos meghajtású lesz, az újonnan vásárolt autók között pedig 60 millió darab.

A dokumentum megállapítása szerint napjainkban már nem az a kérdés, hogy átállunk-e az elektromos közlekedésre, hanem az, hogy mikor és hogyan megy végbe a folyamat. Ehhez ugyanis mind a járművek üzemeltetésében, mind a kapcsolódó infrastruktúra kiépítésében fontos lépésekre van szükség, az érintett vállalatoknak pedig számos kérdést kell átgondolniuk.

A jelentés kapcsán a Schneider Electric az elektromosautó-töltők piacának szakértőjeként közzétett egy koncepciót, amelynek a megvalósulása segítheti a gazdaság átstrukturálását a robbanómotorokról az e-mobilitásra. Az elképzelés szerint a legfontosabb annak felismerése, hogy az energiafelhasználás minden szintjén folyamatosan nő az igény a nem szénalapú energiaforrásokra, hogy mérsékelhető legyen a klímaváltozás és annak negatív hatásai. Ebben a kérdésben a járművek levegőszennyezése súlyos gond: az Európai Unióban a szén-dioxid-termelés 12 százalékáért az autók a felelősek. Ebből a szempontból tehát kézenfekvő válasz az elektromos meghajtás térnyerése, de önmagában véve nem elegendő. Ehhez ugyanis a megfelelő infrastruktúrának is ki kell épülnie. A változás kulcsa annak azoknak a  csoportoknak a kezében van, amelyek a legtöbb jármű működtetésében, illetve a hálózat fejlesztésében is érdekeltek. A flottaüzemeltetőkről, a tömegközlekedési vállalatokról, az árufuvarozókról és a személyszállító szolgáltatókról van szó. Az előttük álló feladat nem egyszerű: nem csupán elektromos járműveket kell vásárolniuk és a töltőhálózatot kialakítaniuk – ez sem olcsó mulatság, hiszen a parkolóhelyi töltőállomások ára egymillió forint felett kezdődik, a sokkal rövidebb töltésidejű villámtöltők pedig ennek a tízszeresébe kerülnek –, hanem fel kell készülniük olyan problémákra is, mint hogy például mi történik egy esetleges áramkimaradáskor. A Schneider Electric szakértői úgy gondolják, hogy két-három évtizeden belül teljesen általános lesz a közlekedés az elektromos és önvezető járművekkel, amelyeken másokkal is osztozni fogunk – az úgynevezett közösségi alapú szolgáltatásokban – az utazási modellben. Az autópályák nyomvonalán elterjedt megoldássá válnak a pihenőhelyeken működő gyorstöltők, és a városokban is mindennapos látványnak számítanak majd az utcai autótöltő állomások.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.