Magyarországon évente valamivel több, mint 300 klinikai kutatás zajlik. Becslések szerint a gyógyszerfejlesztési klinikai vizsgálatok évi 100 milliárd forint értéket adnak a magyar gazdaságnak, csak adóbevételek formájában 34-38 milliárd forint bevételt hoznak a különböző adónemeken keresztül.
„A klinikai vizsgálatok nemcsak a gyógyszerfejlesztések vagy a nemzetgazdasági értékteremtés szempontjából lényegesek, az orvosok itthon tartásában is fontos szerepet játszanak, miközben közel húszezer magyar betegnek a legmodernebb gyógyszert nyújtják, ami ráadásul a társadalombiztosítási kasszát sem terheli” – mondta Holchacker Péter, a Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) igazgatója a Világgazdaságnak.
A klinikai vizsgálatok száma akár 20-30 százalékkal is növelhető lenne, ami a nemzetgazdaságnak évi 18-28 milliárd forint többletbevételt jelentene, és ebből 7-11 milliárd forint a központi költségvetés adóbevételeit növelné. A szakember szerint nem véletlen, hogy a gyógyszerfejlesztési vizsgálatokban való részvételért kemény és egyre fokozódó nemzetközi küzdelem folyik.
Lengyelországban 2017-ben valamivel 400 felett volt az újonnan elindult klinikai vizsgálatok száma, Bulgáriában és Romániában is emelkedő tendencia figyelhető meg, Magyarországon eközben visszaesést tapasztaltunk az engedélyezett vizsgálatok számában. Egyre élesebb a verseny, ezért is jelezték az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, hogy az új ipari stratégiába a klinikai kutatások fontosságát is bele kell foglalni – emlékeztetett Holchacker Péter. A gyógyszercégek, amikor kutatásaikhoz és egyéb befektetéseikhez országot választanak, mérlegelik az ágazati szektorális adókat, az adminisztratív terheket, az ellátórendszer fejlettségét is. Sokszor azért döntenek más ország mellett, mert Magyarországon e tekintetben hiányosak a befektetésösztönző elemek, ezért is lenne fontos a feltételek optimalizálása, beleértve az innovációt támogató gyógyszerpolitikát – tette hozzá az AIPM igazgatója.
Az Európai Unió országai között Magyarország a klinikai vizsgálatok számában a tizedik helyen áll, ezt a helyet jó lenne megőrizni – vélekedett Holchacker Péter. A futó klinikai vizsgálatok számát tekintve még elsők vagyunk a régiós mezőnyben, de az új klinikai vizsgálatok terén már Lengyelország vezet. A hazai vizsgálatok között szép számmal találhatók úgynevezett első és második fázisú vizsgálatok, ezekből tavaly 270 zajlott az egyetemi klinikákon és a kórházakban. Az innovatív gyógyszeripari vállalatok a kutatás-fejlesztésbe legnagyobb arányban befektető vállalatok közé tartoznak, átlagosan árbevételük 15,1 százalékát forgatják vissza k+f-programokba.
Az egyik innovatív gyógyszergyártónak, a Pfizernek közel ötven kutatása fut Magyarországon, megközelítőleg 1500 beteg részvételével kilenc különböző terápiás területen – közölte a gyógyszeripari vállalat. A vizsgálatok fele az onkológiához köthető, de kutatások folynak a gyulladásos megbetegedések, a neurológia, a fájdalom, a védőoltások, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések területén is. Magyarország az élvonalban van az országok között a Pfizer-kutatások terén: 217 vizsgálati helyszínnel a 14. helyen áll a működő kutatási központok számában, az elindított klinikai vizsgálatokban pedig negyedik pozícióban van a vállalaton belül – mondta Vereckei Péter, a Pfizer Magyarország ügyvezetője.
Csúszik a társadalombiztosítási befogadás
Csaknem harminccal nőtt, és most már száz felett van tavasz óta azoknak az innovatív készítményeknek a száma, amelyek befogadásra várnak a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnél (NEAK). Májusban még csak hetven gyógyszer volt a várólistán – ismertette Holchacker Péter. Az innovatív ipar folyamatosan hozza az újabb és újabb elemeket, de két éve egyetlen innovatív készítmény sem került be a normál finanszírozás keretébe. Bizakodásra ad okot, hogy ezen a területen előrehaladott tárgyalások folynak, és több befogadási döntés is várható a közeljövőben – tette hozzá az igazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.