Három százalékkal növekedhet a Rail Cargo Hungária Zrt. (RCH) vasútiüzem-irányításának hatékonysága azt követően, hogy teljeskörűen bevezetik az új informatikai megoldásokat. A társaságtól kapott tájékoztatás szerint a Rail Cube nevű rendszer egységes platformon kezeli, egyben egyszerűsíti is az üzemeltetéstervezés és -irányítás, a mozdony- és a mozdonyvezető-irányítás, valamint az üzemviteli logisztika feladatait. Ennek azért van kiemelt jelentősége, mert az ország legnagyobb vasúti árufuvarozójáról van szó: az RCH évente 110 ezer villamos vontatású szerelvényt juttat célba.
A Rail Cube napi 230 vonat mozgatásához rendeli hozzá a 65 mozdony közül az egyes feladatok szempontjából optimális egységeket, a mozdonyvezetőket, a kocsivizsgálókat és a további szükséges személyzetet. A digitalizáció kiterjed a társaság működésének szinte minden területére. A kocsivizsgálók például okostelefont kapnak, így feleslegessé válik az adatbevitel miatti ingázás az állomásirodák és a vasúti kocsik között. Márpedig most megesik, hogy több kilométert kell megtenniük az álló szerelvény adatainak rögzítésekor.
A fejlesztés egy másik fontos eleme az automatikus menetvonal-lemondás. Ez azért nagy előrelépés a társaság magyarázata szerint, mert késedelmi díj nélkül mondható le az éves szinten lekötött vasúti menetvonal, vagyis adott pályaszakasz adott idősávban történő használata olyan esetekben, amikor a vonalat a társaság váratlan körülmények miatt nem tudja a szerződésben foglaltak szerint igénybe venni. Ilyen körülmény lehet egy rakodás elhúzódása.
Hatékonysága javítására a társaságnak amiatt is nagy szüksége van, mert – mint arról a Világgazdaság a napokban beszámolt – a vasúti árufuvarozás költségei emelkednek, ezért a szolgáltató társaságok a díjaik emelésére kényszerülnek. A hazai vállalat emellett versenyben áll a megbízásokért más szállítási módokkal, a pozíciója azonban nem túl jó: míg például a kötöttpályás fuvarozás részaránya Ausztriában – ahol ezt az állam is támogatja – 30 százalék fölötti, addig Magyarországon 20 százalék alatti. (Az uniós átlag 17 százalék.)
A Rail Cargo Hungaria forgalmának 80 százaléka határokon túlnyúló fuvarozás. A hazai vasúti árufuvarozásban kiemelt szerepe van az évi 12-15 millió tonna árut továbbító egyeskocsi-forgalomnak, amellyel a belföldi síneken teljes lefedettséggel csak az RCH foglalkozik. A társaság 425 iparvágányról, mintegy 700 állomásról szórt küldeményként gyűjti össze a termékeket, illetve juttatja el több, stratégiai jelentőségű nagyvállalathoz a megrendelt alapanyagot.
Igaz, hogy az egyeskocsi-fuvarozást az állam jelenlegi is támogatja a hálózat-hozzáférési díjrendszeren keresztül, azonban a társaság szerint az igazán hatékony, jó rendszer a céltámogatás bevezetése lehetne. Ennek érdekében az RCH és a GYSEV Cargo kezdeményezi az egyeskocsi-forgalom definíciójának módosítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.