BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rázós döntést hozott a Volkswagen

Küszöbön az elektromos közlekedés forradalma, és ez áldozatokat szed majd az európai járműipar terén éllovas Németországban.

Az elektromobilitásra való átállás miatt hosszú távon 114 ezer állás szűnik meg a német gazdaságban – erre a következtetésre jutott egy frissen publikált tanulmány. A Munkaerőpiaci és Hivatáskutatói Intézet (IAB) felmérése szerint a munkahelyek eltűnése leginkább az autóipart sújtja, a szektorban 83 ezer pozíciót számolhatnak fel. Ma mintegy 800 ezren dolgoznak Németországban a járműgyártásban. A kiugró adatot azzal magyarázzák, hogy a belső égésű motorok előállítása jóval több élő munkaerőt igényel, mint a kevésbé komplex elektromos meghajtású konstrukcióké, ezért a gyártásban kevesebb emberre lesz szükség. Ez a hatás főleg a szakmunkát végzőket érinti majd, de a kutatás szerzői szerint nem zárható ki, hogy a magasabb képzettségű munkaerő is megérzi a negatív folyamatot. Az IAB szerint az e-autók aránya 2035-re eléri a 23 százalékot. Ezt meghaladó részesedés esetén emelkedhet a megszűnő munkahelyek száma is.

A tanulmány megállapításai azért is figyelemre méltók, mert a Volkswagen éppen a napokban jelentette be, hogy belátható időn belül kiszáll a belső égésű technológiából. „A 2026-os év lesz az utolsó, hogy ilyen platformú járművek gyártását elindítjuk” – jelentette be a konszern stratégiai igazgatója, Michael Jost. Kapacitásaikat az elektromos megoldásokra kívánják fordítani, ebben látják a jövőt, a benzin- és dízelüzemmel szakítani akarnak.

A Volkswagen a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy nemcsak a zwickaui, hanem a hannoveri és az emdeni üzemeit is elektromos autók gyártására állítja át, és konszernszinten 30 ezres létszámcsökkentést tervez. Ugyanakkor a szoftverfejlesztési és akkumulátor-üzletágban 9 ezres létszámnövelést is előirányoztak. Ezt a közlést a szakma kisebb atombombaként értelmezte, hiszen a gyakorlatban azt jelenti, hogy Wolfsburgban már középtávon leszerelik a robbanómotorok gyártósorait. Mindez drasztikus változás – a Volvo például eddig csupán a dízelmotor kivezetéséről döntött –, még akkor is, ha egyébként a Volkswagen 2050-re tervezi elérni, hogy teljes egészében klímasemleges vállalattá váljon. A számítás alapja az az iparági ökölszabály, amely azt mondja ki, hogy egy-egy modell – a megjelenéstől a kivezetésig – hétéves ciklust ölel fel egy autógyár életében, hasonlóképpen egy új típus megtervezése is ugyanennyi időt emészt fel.

A német gyár úgy kalkulál, hogy a belső égésű járművek utolsó értékesítése 2040-re futhat ki. Vagyis az utolsó benzines és dízeles fejlesztéseket 2030 körül dobhatják piacra. A Volkswagennél a következő öt évben 44 milliárd eurót költenek majd el az e-mobilitás, az autonóm járművek és a digitalizáció kutatási területein. Ebből 30 milliárd euró jut az e-autók fejlesztésére: a cél, hogy 2025-ig a Volkswagen portfóliójában ötven különböző ilyen modell szerepeljen. Az első ezek közül a 2020-ban a szalonokba kerülő I. D. névre keresztelt modell lehet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.