A sajtó megőrizte harmadik helyét
T avaly 7,7 százalékkal 260 milliárd forintra nőttek a magyarországi reklámköltések, azaz fékezetten működik a piac, mert a 2016-os és a 2017-es bővülés is 11 százalékos volt – hangzott el a 2018-as reklámtorta adatai ismertető Evolution konferencián.
A kiadások nagyobb arányát a piaci szegmens reklámbevételei adták, a korábbi két évben az erős állami megrendelések táplálták a növekedést – mondta Gulyás János, a Magyar Remlámszövetség elnöke. A 2018-as reklámtortában minden médiatípusra nagyobb bevétel jutott, mint egy évvel korábban. Tavaly is az online volt a legerősebb piaci szereplő, amely 31,71 százalékosról 33,57 százalékosra bővítette a tortában a szeletét. Legerőteljesebben, több mint 16,28 százalékkal a közterületi reklámok (outdoor) piaca bővült, amelyet a mozik követtek – mert a megnövekedett nézőszám vonzotta a hirdetőket –, hárommilliárd forintos bevétellel. A harmadik legnagyobb bővülést a digitális reklámpiac produkálta.
Gulyás János a GDP 0,6 százalékát kitevő hazai reklámköltéseket alacsonynak nevezte, az Egyesült Államok adata 1,2 százalék. Márpedig minden egyes reklámra költött forint körülbelül hat forintot eredményez a GDP növekedésében.
A rádiós piac tavaly 9,51 százalékkal nőtt, ami részben az új országos kereskedelmi csatorna (Retro Rádió) elindulásával magyarázható – mondta Turi Árpád, a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének elnöke. A tévés piac növekedése pedig még az 1 százalékot sem érte el – mondta Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke, ismertetve, hogy az állami költés a tévés reklámpiac 11 százalékát tette ki, ez csaknem 6,9 milliárd forint volt.
A nyomtatott lapokba vetett bizalom továbbra is erős, több mint háromezer kiadvány van a piacon, hangsúlyozta Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke. Ezen belül leginkább a napilapok és a gasztronómiai kiadványok reklámbevételei nőttek tavaly. A sajtó megőrizte harmadik helyét a reklámrészesedések terén: a nyomtatott reklámpiac bevétele 3,5 százalékkal majdnem 40 milliárd forintra emelkedett. A sajtó teljes hirdetési bevétele 105,4 milliárd forint volt.


