BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fókuszban a romániai gázimport

Októbertől évi 1,75 milliárd köbméteresre nő a Magyarország és Románia közötti gázszállító kapacitás, de a projekt folytatásának feltételei vannak.

A román–magyar szállítási folyosó (RO-HU) kiépítése áll az FGSZ Földgázszállító Zrt. tízéves fejlesztési tervének fókuszában, a rendszerirányító frissített projektlistáját a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) már jóváhagyta. A RO-HU elsősorban a fekete-tengeri, másodsorban a szárazföldi mezőkről érkező gáz fogadását és továbbítását szolgálná. Működése segítené a térség gázimportjának diverzifikálását, egyúttal bővítené az FGSZ, valamint a másik hazai rendszer-üzemeltető, a Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT) tranzitlehetőségeit.

A RO-HU a 2010-ben üzembe helyezett Szeged–Arad vezetékhez kapcsolódó infrastruktúra – elsősorban a szadai és a gödöllői – fejlesztésével jönne létre. Az első üteme már tart, ennek köszönhetően 2019. október 1-jétől évi 1,75 milliárd köbméteresre nő és kétirányúvá válik a két ország közötti szállítókapacitás. Az évi 4,4 milliárd köbméter fekete-tengeri gáz szállítását lehetővé tévő második ütem indítása akkor kaphatja meg a zöld jelzést, ha a piaci szereplők előzetesen lekötik a román–magyar importkapacitás elvárt hányadát. Az erre vonatkozó kapacitásaukciót a kereskedők kérésére május 30-ig hosszabbították meg. Az asztalon van a RO-HU projekt folyatásaként is értelmezhető magyar–szlovák–osztrák (HU-SK-AT) projektterv.

Az FGSZ közben megkezdte az északkelet-magyarországi ellátásbiztonság javítását célzó, szintén a román–magyar szállítási folyosóhoz kapcsolódó projekt megvalósítását. Ez lenne a B terv, ennek a megvalósítását a társaság a 2020-ban várható ellátásbiztonsági nehézségek megoldása miatt, a MEKH határozatának megfelelően kezdte meg már most. Az FGSZ-nek ennek kapcsán át kell alakítania a gázrendszer városföldi, hajdúszoboszlói, nemesbikki és beregdaróci csomópontjait.

A C terv akkor léphet érvénybe, ha a magyar–románon túl a magyar–szlovák tranzitkapacitásokra sincs kereslet. Ekkor három, kapacitásbővítéssel járó beruházással automatikusan változtathatóvá kell tenni a Szlovákia és Magyarország közötti szállítást. Ennek a végső határideje 2020. május 28., hogy a következő betárolási időszakban már maximálisan fel lehessen tölteni a hazai tárolókat, részben Szlovákia felől. Ebben az esetben a beruházások költsége csak a hatályos módszertan szerint jelenhet meg a rendszerhasználati díjakban, vagyis nem alkalmazható minimumfelár.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.