A gyógyszerkassza negyvenmilliárd forintos megerősítésével néhány éven belül jókora változást lehetne elérni a lakosság egészségi állapotában, és utolérnénk a visegrádi négyek GDP-arányos egészségügyi közkiadásainak átlagát is – hangzott el az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) által szervezett háttérbeszélgetésen.
A szomszédos országokkal összevetve hazánk a GDP-arányos egészségügyi kiadások tekintetében nincs szignifikáns lemaradásban Szlovákiához, Csehországhoz és Lengyelországhoz képest, viszont a közkiadások tekintetében már szétnyílik az olló: míg Magyarországon GDP-arányosan az egészségügyi közkiadások 4,7 százalékot tesznek ki, Csehországban már 6 százalék feletti a költés – mondta Holchacker Péter, az AIPM igazgatója.
„Az egészségügy versenyképességi tényező – ezt már Vereckei Péter, az AIPM elnöke mondta, hozzátéve: olyan hatékony egészségügyre van szükség, ahol folyamatosan mérik és elemzik az egyes beavatkozások és egészségügyi technológiák hasznosulását. A gyógyszeripart sújtó különadók strukturális átalakítását annak érdekében javasolják, hogy azt a mintegy százmilliárd forintot, amelyet a gyógyszeripar adóként befizet, használják fel az egészségügy érdekében, például betegregiszterek építésére. A hazai gyógyszerközkiadások negyedét a gyógyszeripar fedezi a teljes magyar lakosság számára – emlékeztettek.
Az AIPM három pontból álló javaslatairól Holchacker Péter elmondta: a gyógyszerkassza további feltőkésítése önmagában nem oldja meg a gondokat, strukturális átalakításra is szükség van. Az elmúlt 12 évben nettó értéken nem nőtt a gyógyszerekre költött közkiadások mértéke hazánkban. Ha a 2020-as költségvetéssel elindul a gyógyszerkassza bővülése, Magyarország gyorsan megkezdheti a felzárkózást a szomszédos országok mutatóihoz. A gyógyszerbefogadások rendszerének gyorsításáról elmondta: Magyarországon két évet kell várni egy új befogadás kihirdetésére, jelenleg is hetven készítmény vár újabb biztosítói döntésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.