Magyarországon a 19. századi szecesszió és a 20. századi modern építészet egyaránt tetten érhető a kis- és nagyvárosokban. Ezt az építészeti korszakot (különösen 1910 után) az art deco jellemzi, a modernitást pedig a most százéves Bauhaus-iskola. A múlt századelőt meghatározó art deco (egyben az utolsó 20. századi nemzetközi meghatározó művészeti irány) látványáért nem kell feltétlenül a fővárosba menni. Debrecenben (új köztemető, egyetemi melléképületek), Szegeden (Honvéd téri templom, Dóm téri árkád), Pécsen (egyetemi tanárok lakóházai), Mohácson (városháza), Dombóváron (postaépület), Kaposváron (moziépület), Siófokon (polgári fiú- és leányiskola), Győrben (római katolikus templom és városi színház) és az összes olyan városban, ahol nagyobb számú polgárság élt, megtalálhatók a stílusjegyei. Debrecenben például Budapest után a második legtöbb art deco épületet és ornamentikát találni. A magyar építészek ilyen stílusú munkáit Párizsban, Rómában, Philadelphiában, New Yorkban, Moszkvában, Munkácson is látni, ahogyan Kassán vagy Nagyváradon is, de itthon, főként Budapesten köszön vissza a legélvezhetőbb módon ez a művészeti irány.
A Kortárs Építészeti Központ idén is május első hétvégéjére időzítette a Budapest100 programot, amelyhez több belvárosi és néhány külvárosi kerület tucatnyi patinás (nem csak százéves) háza csatlakozott. Megnyílnak a kapuk, és a látogatók bepillantást nyernek a múlt századi építészeti megoldásokba, de akár ötleteket meríthetnek az art deco belsőépítészeti megoldásaiból is. Az idei rendezvény középpontjában az 1919-ben indult Bauhaus áll. Erre az időszakra Budapesten inkább volt jellemző a késő szecesszió és az art deco lassú kibontakozása, mint a funkcionális Bauhaus vonalvezetése.
Az 1867-es kiegyezés után Magyarország gazdasága a leggyorsabban fejlődők közé tartozott Európában. Ennek hatására a 20. század elejére alakult ki egy olyan nagypolgári réteg, amely a szecessziónál grandiózusabb, modernebb, hivalkodóbb és drágább megoldásokat igényelt. Jól jellemzi ezt az időszakot a Paulay Ede utcában működött (1906–1907-ben épült) egykori Parisiana mulató, a mai Újszínház épületének homlokzata. Az art deco első körben a belső terekben és a mindennapi használati eszközökben, formatervezésben jelent meg, az építészetben tömegesen az 1925-ös párizsi világkiállítás után találkozunk vele, az Egyesült Államok elitjének körében teljesedett ki igazán. A hivalkodó art decóra az 1920-as évek végétől a kevésbé gazdagok is igényt formáltak. A legjobb példa erre a XIII. kerületben, a Gyöngyösi utca 4. szám alatt 1926-ban épült ház (úgynevezett hiszekegyház), amely polgári bérház volt, de már az építésekor is elment volna palotának.
Az 1929-es világválság után Magyarországon az art deco alábbhagyott (megszűnt a kubizmusból, a posztmodernből és az avantgárdból való merítés és amerikai stílus használata, mint például az újlipótvárosi Duna Park kávézó belső tere), a tervezők a Bauhaus modernitását követték, de az art deco sem tűnt el a tervezőasztalokról. Budapesten számtalan Bauhaus-épület áll, az irányzat meghatározó volt, noha alig volt építész, aki a Bauhaus-iskolából került volna ki.
A harmincas éveket a geometrikus, áramvonalasított és lekerekített (streamline) formák határozták meg. A szerényebb stílusban azonban megmaradt egy-egy szembeötlő art decós megoldás, például az 1936-ban épült budaörsi repülőtér főépületének emeletes tortát mintázó formája vagy a Móricz Zsigmond körtéri Gomba (1942) épületének rendkívül lapos, ezért nehezen kivitelezhető tetőszerkezete. A streamline áramvonalassága és egyedi megoldásai váltak Budapest Bauhausává. A rohamosan fejlődő városrészek – Lipót- és Újlipótváros, Buda belső kerületei, mint Szentimreváros és a XII. kerület – bővelkednek ilyen épületekben. Jelentős részük még csak 85-90 éves, ám sok esetben építészetileg sokkal érdekesebbek, mint a korábban épült házak. Egy-egy városi sétán mindezekkel megismerkedhetünk.
A fejenként 3500–5000 forint közötti árú túrák kifejezetten a magyar közönséget célozzák meg. Sok esetben Budapesten is lehet jegyet váltani debreceni, szegedi vagy pécsi sétákra, ezzel is erősítve az egy-két napos belső turizmus kínálatát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.