A fagylaltot a kínaiak, az olaszok és a franciák is a magukénak vallják, annak ellenére, hogy az amerikaiak leszögezték: náluk nyílt először valódi fagylaltozó. A kínaiak állítólag ötezer éve kanalazzák a hóból, gyümölcsből és tejtermékből készült édességet, bár gyanús, hogy ők annak idején inkább a sörbetre hasonlító jégkását készítették, mint a tejeset. Franciaországba a 17. században jutott el a jegyzetek szerint egy szicíliai, palermói származású mesteren, Francesco Procopio del Coltellin keresztül. A cukrász a technológiát (hűtött edényben folyamatos keverés mellett előállított massza) Nápolyban sajátította el. A címre az északolasz Veneto tartomány is bejelentkezett annak idején, Velencétől száz kilométerre, Conegliano és Valdobbiadene között egy kis település esküszik rá, hogy ott készült először a ma ismert fagylalt. (A dolog érdekessége, hogy Valdobbiadenében készül a legjobb prosecco, amely a jó sörbethez elengedhetetlen.)
Az eredet ma már lényegtelen, mert a fagylaltot réges-régen lenyomta a jégkrémipar mind választékban, mind pedig praktikumban. Fagyit a déli országokban szezonálisan fogyasztanak úgy, mint itthon, ám a jégkrém értékesítése időjárástól független. Annyira népszerű, hogy az ipar már a hagyományos fagyipiacra is „betette a lábát” tölcsérbe kanalazható vendéglátóipari termékekkel és a cukrászdákban terített porral. A dolog érdekessége, hogy a legtöbb ilyen termék semmivel sem ad gyengébb élvezeti élményt, mint a főzött a termékek. Itthon néhány éve indult útjára a fagylaltforradalom, célja a kézműves termékek választékának bővítése és a fogyasztók visszavezetése a cukrászdákba. Ennek eredményeként – szezonban – a nyolcvanas években megszokott sorok állnak a fagyizók előtt.
1870 óta lehet Budapesten fagylaltot kapni, jóllehet egy 1753-as erdélyi szakácskönyv már a Magyar Királyság területén is jegyezte a terméket. Ám előállítása annak idején olyan drága volt, hogy csak a kiváltságosok engedhették meg maguknak. A 19. század végétől lassan, de biztosan bárki számára elérhető lett. Mára itthon fagylaltból a becslések szerint 2,5–3 liter között fogy fejenként, míg jégkrémből nagyjából 5 liter. Ezzel számolva itthon 7,5–8 liter közé tehető fejenként a jeges desszert éves fogyása, ami nem kevés, viszont nem is sok. Skandináviában csak jégkrémből nagyjából a dupláját adják el, míg Új-Zélandon az egy főre jutó jégkrémfogyasztás a miénk hatszorosa, az Egyesült Államokban pedig a négyszerese. Várhatóan itthon is dinamikus növekedés lesz a piacon, ugyanis a gyártók egyre komolyabb marketingköltésekre hajlandók, és minden évben újdonságokkal jelennek meg. A nyolcvanas éveket a pálcás termékek jellemezték itthon, mára előtérbe kerültek a kis dobozosok. Jellemzően a vezető márkák tágítják a piacot, míg a kereskedelmi hálózatok a saját márkás termékeikkel – nagyon kedvező áraikkal – időnként lefölözik a hasznot. A magyar fogyasztó nem számít „jégkrémokosnak”, ezért a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal folyamatosan és minden évben igyekszik tisztázni a fogalmakat, hogy pontosan mi számít fagylaltnak, gyümölcsjégkrémnek, jégkrémnek vagy sörbetnek. Minden más, a kritériumokon kívül eső, de az élelmiszer-biztonsági szabályoknak megfelelő termék is élvezhető, ez a termékcsoport erősen igazodik a fogyasztói ízléshez, ami itthon kimerül a vanília-, csokoládé-, eper-, esetleg puncsízesítésben.
A fagylalt és a jégkrém közötti elsődleges különbség, hogy az előbbi eladáshelyi fogyasztásra készül, jellemzően gyümölcsből, tejből, tejszínből és cukorból. A minőségét is az alapanyagok határozzák meg. A tejes jégkrém és tejjégkrém közötti különbség, hogy az előbbinek 2,5, az utóbbinak pedig 5 százalék zsírtartalmat kell felmutatnia. Ez krémességben és a fagyasztás utáni lágyságban mutatkozik meg. Minél kisebb a tejzsírtartalma a desszertnek, annál keményebben fagy meg, így az élvezhetőséghez várni kell, míg kicsit kienged. Ennél a terméknél csodák nincsenek, minél természetesebb és minél teltebb alapanyagokból készül, annál drágább. Ám sok termékben elsősorban a marketinget kell megfizetnie a fogyasztónak, nem a beltartalmat. A gyümölcsjégkrémeknek legalább 15 százalék gyümölcsöt kell tartalmazniuk, míg a sörbet hozzáadott zsír nélkül készül, és a gyümölcstartalma legalább 25 százalék.
Magyarországon csaknem
7,5-8
millió liter jeges desszert fogy évente
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.