Három okból is módosult tavaly a legnagyobb hazai vasúti árufuvarozók árbevétel alapján összeállított toplistája, bár a piacvezető továbbra is az osztrák hátterű Rail Cargo Hungaria (RCH), amelynek a 74,6 milliárd forintos forgalma annyi, mint az összes többié együtt. Egy társaság – a Floyd – kivételével minden fuvarozó növelte a bevételét, a Floyd visszacsúszott az ötödikről a hatodik helyre, maga elé engedve a Train Hungaryt. A lista második változása ennél fájdalmasabb: a 2017-ben 11. legnagyobb árbevételű IntegRail 2018-ra már nem adott le éves jelentést, mert 2019. május végén megindult a felszámolása. Pedig 2017-ben csak minimálisan volt veszteséges, és a saját tőkéje is pozitív volt. Kiesésével egyet előbbre lépett három addig mögötte álló társaság, ráadásul a Kárpát Vasút megelőzte a Foxrailt, amely így a sor végére került.
Az adózott eredmény terén kedvezőtlenebb a kép: míg a 2017-es összegzésből csak mintegy 400 millió mínusz kerekedett ki, a tavalyiból ennek több mint a kétszerese. Igaz, az ágazati veszteség nagyjáért az RCH felel, annak ellenére, hogy javított, amikor a mínuszát 2,9 milliárd forintról 2,6 milliárdra zsugorította. Az RCH eredménye kapcsán megemlítendő, hogy az országban szinte egyedül csak e társaság végzi a vasúti fuvarozás fajlagosan legköltségesebb, támogatás nélkül nem is életképes tevékenységét, az úgynevezett egyes kocsis fuvarozást. Az egyeskocsi-továbbítás a teljes vasúti fuvarozásnak csaknem a negyedét teszi ki, mintegy 700 céget szolgál ki, köztük kkv-k és stratégiai fontosságú vállalatok sorát. Ebből adódik egy másik különbség is az RCH és a többi társaság között: míg az export az előbbi bevételének a harmadát sem teszi ki, a többiekének jellemzően a felét, de sok esetben csaknem az egészét.
Éves jelentésében az RCH kiemeli, hogy vagyoni, pénzügyi és jövedelmezőségi helyzete a korábbi évihez hasonló, de az újabb veszteség rontotta a vagyoni helyzete mutatóit. Likviditási mutatói 58,51 és 65,99 százalék közöttiek – ami mindenképpen átgondolt pénz- és hitelgazdálkodást igényel –, viszont az üzemi eredményhez kapcsolódók javultak. Nem túl szép az RCH vesztesége nélkül számolt ágazati adózott eredmény sem: míg a 2017-es adat 2,5 milliárd forint volt, addig a 2018-as már csak 1,4 milliárd. Legjobban, félmilliárd körüli profittal a Rail Cargo Carrier zárta a múlt évet. Kiemelendő, hogy az MMV Magyar Magánvasút nyereségessé vált, az AWT Rail viszont növelte a veszteségét, és még a saját tőkéje is a piros sávba csúszott. A lista cégeinek együttes saját tőkéje 37,3 milliárd forintra esett az egy évvel korábbi 39,2 milliárdról, holott abban szerepelt az IntegRail 0,2 milliárdja is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.