BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sok áru, kis profit a vonatokon

Összességében kisebb hasznot hozott a hazai vasúti áruszállítás a múlt évben, mint egy évvel korábban, és csökkent a terület saját tőkéje is.

Három okból is módosult tavaly a legnagyobb hazai vasúti árufuvarozók árbevétel alapján összeállított toplistája, bár a piacvezető továbbra is az osztrák hátterű Rail Cargo Hungaria (RCH), amelynek a 74,6 milliárd forintos forgalma annyi, mint az összes többié együtt. Egy társaság – a Floyd – kivételével minden fuvarozó növelte a bevételét, a Floyd visszacsúszott az ötödikről a hatodik helyre, maga elé engedve a Train Hungaryt. A lista második változása ennél fájdalmasabb: a 2017-ben 11. legnagyobb árbevételű IntegRail 2018-ra már nem adott le éves jelentést, mert 2019. május végén megindult a felszámolása. Pedig 2017-ben csak minimálisan volt veszteséges, és a saját tőkéje is pozitív volt. Kiesésével egyet előbbre lépett három addig mögötte álló társaság, ráadásul a Kárpát Vasút megelőzte a Foxrailt, amely így a sor végére került.

Az adózott eredmény terén kedvezőtlenebb a kép: míg a 2017-es összegzésből csak mintegy 400 millió mínusz kerekedett ki, a tavalyiból ennek több mint a kétszerese. Igaz, az ágazati veszteség nagyjáért az RCH felel, annak ellenére, hogy javított, amikor a mínuszát 2,9 milliárd forintról 2,6 milliárdra zsugorította. Az RCH eredménye kapcsán megemlítendő, hogy az országban szinte egyedül csak e társaság végzi a vasúti fuvarozás fajlagosan legköltségesebb, támogatás nélkül nem is életképes tevékenységét, az úgynevezett egyes kocsis fuvarozást. Az egyeskocsi-továbbítás a teljes vasúti fuvarozásnak csaknem a negyedét teszi ki, mintegy 700 céget szolgál ki, köztük kkv-k és stratégiai fontosságú vállalatok sorát. Ebből adódik egy másik különbség is az RCH és a többi társaság között: míg az export az előbbi bevételének a harmadát sem teszi ki, a többiekének jellemzően a felét, de sok esetben csaknem az egészét.

Éves jelentésében az RCH kiemeli, hogy vagyoni, pénzügyi és jövedelmezőségi helyzete a korábbi évihez hasonló, de az újabb veszteség rontotta a vagyoni helyzete mutatóit. Likviditási mutatói 58,51 és 65,99 százalék közöttiek – ami mindenképpen átgondolt pénz- és hitelgazdálkodást igényel –, viszont az üzemi eredményhez kapcsolódók javultak. Nem túl szép az RCH vesztesége nélkül számolt ágazati adózott eredmény sem: míg a 2017-es adat 2,5 milliárd forint volt, addig a 2018-as már csak 1,4 milliárd. Legjobban, félmilliárd körüli profittal a Rail Cargo Carrier zárta a múlt évet. Kiemelendő, hogy az MMV Magyar Magánvasút nyereségessé vált, az AWT Rail viszont növelte a veszteségét, és még a saját tőkéje is a piros sávba csúszott. A lista cégeinek együttes saját tőkéje 37,3 milliárd forintra esett az egy évvel korábbi 39,2 milliárdról, holott abban szerepelt az IntegRail 0,2 milliárdja is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.