Hatalmas fúzió jöhet létre a Fiat és a Peugeot között
A világ negyedik legnagyobb autóipari szereplője jöhet létre, ha hosszas partnerkeresés után az olasz-amerikai Fiat Chrysler csoport (FCA) összeolvad a Peugeot-t is gyártó francia PSA csoporttal. A fúzióval egy megközelítőleg 50 milliárd dollár tőkéjű autóipari cég jönne létre, amelyet világszinten
a Volkswagen, a Renault-Nissan és a Toyota előzne meg. A piaci hírt a The Wall Street Journal közölte, ezt követően a kereskedés éles fordulatot vett. Az FCA papírjai a keddi zárásra 7,5 százaléknál is többet emelkedtek New Yorkban, szerdán pedig 10 százalék feletti ugrással nyitottak az olasz társaság részvényei a milánói börzén. A Fiat csoport – melynek alapítója és egyik fontos tulajdonosa máig az Agnelli család – már hosszabb ideje keres szoros üzleti szövetségest. Az idei évben a gyártó többkörös tárgyalásokat folytatott a szintén francia Renault-val, ám a fúzióról szóló egyeztetések végül kudarcba fulladtak. A friss fejleménynek a Renault befektetői sem örültek, tegnap, rögtön piacnyitáskor esni kezdtek a francia autógyártó részvényei, napközben pedig majdnem 5 százalékos zuhanást mutattak a papírok a párizsi értéktőzsdén.
A most vázolt fúzió az FCA számára azért lenne előnyös, mert a cégcsoportnak egyre több tőkére van szüksége, hogy az Európában, Kínában és a többi földrészen szigorodó szabályoknak megfeleljen – foglalta össze a szakértői véleményeket a Reuters. Az iparági szabályok a környezetvédelem jegyében egyre alacsonyabb szintre kívánják szorítani az autók károsanyag-kibocsátását, ám ennek csak költséges fejlesztésekkel lehet eleget tenni, ami több tőkét feltételez a vállalatcsoport részéről. Az FCA ezt úgy is előteremthetné, hogy a mérnöki és gyártási területek előnyeit ötvözve növeli a kapacitások hatékonyságát, és az így felszabadítható tőkét a megfelelő üzletágba pumpálja. Az összeolvadást a tavaly nyáron elhunyt Sergio Marchionne, a csoport néhai elnök-vezérigazgatója is támogatta. Azt vallotta, hogy az összeolvadáson keresztüli konszolidáció az egész autóipar számára elemi érdek. Szerinte az a vállalat, amely csak néhány millió járművet tud értékesíteni, nem marad majd fenn a globális versenyben a fejlesztési költségek növekedése miatt.
A Financial Times arról ír, hogy teljes tőzsdei egyesülés útján jönne létre az összeolvadás. Számíthatunk azonban még bonyodalmakra, mert a francia PSA tulajdonosi háttere is tartogathat meglepetéseket. Az összetétel ugyanis igen színes, mivel a Peugeot alapítói, egy francia alap és egy kínai járműipari cég, is 12 százalék feletti részesedéssel rendelkezik a vállalatcsoportban.
Kronológia
A Fiat csoport üzleti szövetségei az elmúlt tíz évben
2019 A Fiat Chrysler már év elejétől folyamatosan tárgyalt az egyesülésről a Renault vezetésével, de őszre megbuktak az egyeztetések.
2016 Az olasz konszern kialakított egy technológiai szövetséget is: a Google korábbi önvezető autós projektjével, a Waymóval működnek együtt.
2015 Marchionne tárgyalásai és törekvései meghiúsultak, miután a General Motors menedzsmentje visszautasította az olasz vállalatcsoport fúziós ajánlatát.
2011 A két évvel korábban útnak indult szövetség elmélyült, és a Fiat 53 százalék fölé emelte részesedését a Chrysler csoportban.
2009 A Fiat csoport bejelentette szövetségét az amerikai Chrysler csoporttal. Ennek keretében 20 százalékos tulajdonrészt szerzett az olasz cég a Chryslerben. A szövetség vezetője Sergio Marchionne lett.


