A világ negyedik legnagyobb autóipari szereplője jöhet létre, ha hosszas partnerkeresés után az olasz-amerikai Fiat Chrysler csoport (FCA) összeolvad a Peugeot-t is gyártó francia PSA csoporttal. A fúzióval egy megközelítőleg 50 milliárd dollár tőkéjű autóipari cég jönne létre, amelyet világszinten
a Volkswagen, a Renault-Nissan és a Toyota előzne meg. A piaci hírt a The Wall Street Journal közölte, ezt követően a kereskedés éles fordulatot vett. Az FCA papírjai a keddi zárásra 7,5 százaléknál is többet emelkedtek New Yorkban, szerdán pedig 10 százalék feletti ugrással nyitottak az olasz társaság részvényei a milánói börzén. A Fiat csoport – melynek alapítója és egyik fontos tulajdonosa máig az Agnelli család – már hosszabb ideje keres szoros üzleti szövetségest. Az idei évben a gyártó többkörös tárgyalásokat folytatott a szintén francia Renault-val, ám a fúzióról szóló egyeztetések végül kudarcba fulladtak. A friss fejleménynek a Renault befektetői sem örültek, tegnap, rögtön piacnyitáskor esni kezdtek a francia autógyártó részvényei, napközben pedig majdnem 5 százalékos zuhanást mutattak a papírok a párizsi értéktőzsdén.
A most vázolt fúzió az FCA számára azért lenne előnyös, mert a cégcsoportnak egyre több tőkére van szüksége, hogy az Európában, Kínában és a többi földrészen szigorodó szabályoknak megfeleljen – foglalta össze a szakértői véleményeket a Reuters. Az iparági szabályok a környezetvédelem jegyében egyre alacsonyabb szintre kívánják szorítani az autók károsanyag-kibocsátását, ám ennek csak költséges fejlesztésekkel lehet eleget tenni, ami több tőkét feltételez a vállalatcsoport részéről. Az FCA ezt úgy is előteremthetné, hogy a mérnöki és gyártási területek előnyeit ötvözve növeli a kapacitások hatékonyságát, és az így felszabadítható tőkét a megfelelő üzletágba pumpálja. Az összeolvadást a tavaly nyáron elhunyt Sergio Marchionne, a csoport néhai elnök-vezérigazgatója is támogatta. Azt vallotta, hogy az összeolvadáson keresztüli konszolidáció az egész autóipar számára elemi érdek. Szerinte az a vállalat, amely csak néhány millió járművet tud értékesíteni, nem marad majd fenn a globális versenyben a fejlesztési költségek növekedése miatt.
A Financial Times arról ír, hogy teljes tőzsdei egyesülés útján jönne létre az összeolvadás. Számíthatunk azonban még bonyodalmakra, mert a francia PSA tulajdonosi háttere is tartogathat meglepetéseket. Az összetétel ugyanis igen színes, mivel a Peugeot alapítói, egy francia alap és egy kínai járműipari cég, is 12 százalék feletti részesedéssel rendelkezik a vállalatcsoportban.
Kronológia
A Fiat csoport üzleti szövetségei az elmúlt tíz évben
2019 A Fiat Chrysler már év elejétől folyamatosan tárgyalt az egyesülésről a Renault vezetésével, de őszre megbuktak az egyeztetések.
2016 Az olasz konszern kialakított egy technológiai szövetséget is: a Google korábbi önvezető autós projektjével, a Waymóval működnek együtt.
2015 Marchionne tárgyalásai és törekvései meghiúsultak, miután a General Motors menedzsmentje visszautasította az olasz vállalatcsoport fúziós ajánlatát.
2011 A két évvel korábban útnak indult szövetség elmélyült, és a Fiat 53 százalék fölé emelte részesedését a Chrysler csoportban.
2009 A Fiat csoport bejelentette szövetségét az amerikai Chrysler csoporttal. Ennek keretében 20 százalékos tulajdonrészt szerzett az olasz cég a Chryslerben. A szövetség vezetője Sergio Marchionne lett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.