Az orosz elnök mai hivatalos budapesti látogatásán szignózza azt az egyezséget, amely rendezi a kőolajszennyezés ügyének kérdéseit – jelentette be az orosz partnerek előtt tartott sajtótájékoztatóján Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A tárcavezető tegnap Hernádi Zsolttal, a Mol elnök-vezérigazgatójával közösen tárgyalt az olajszennyezésről az orosz felekkel, köztük Vagit Alekperovval, a Lukoil elnök-vezérigazgatójával és a kőolajhálózatot üzemeltető Transznyeft vállalat vezetőjével, Nyikolaj Petrovics Tokarevvel. Az orosz Barátság kőolajvezetéken még áprilisban érkezett jelentős mennyiségű szennyezett kőolaj. Az egyeztetés után Szijjártó Péter külügyi tárcavezető kifejtette: minden kérdést lezártak, és Putyin elnök mai hivatalos látogatásán aláírja az olajszennyezés utáni kompenzációról szóló megállapodást. „A korábban egyszeri haváriaként megjelent olajszennyezés ügyében minden kérdést lezártak az érintett vállalatok” – közölte a miniszter. Hozzátette azt is: Magyarország az első olyan ország, amelynek sikerült teljesen lezárnia az erre vonatkozó tárgyalásokat. A Reutersnak a Transznyeft illetékese azt mondta, hogy a hordónkénti kompenzáció maximum 15 dolláros lehet, ebben az esetben 11 millió dollár bevétel érkezhet a Mol kasszájába.
A magyar diplomácia vezetője beszédében az energiabiztonságra kitérve megjegyezte: visszautasít minden vádat, amelyben azért veszik elő Magyarországot, mert energetikai területen partnere az orosz államnak. Hangsúlyozta, erre amiatt is rákényszerül az ország, mert más, elsősorban a dél-európai országok nem hoztak meg bizonyos energetikai döntéseket. A miniszter ennek ellenére kiemelte, hogy Magyarország energiaellátása továbbra is biztosítva van. A sajtóeseményen Hernádi Zsolt Mol-vezér azt hangsúlyozta, hogy a partneri kapcsolat az orosz olajipari szereplőkkel mindig is rugalmas volt, és ez töretlenül így marad a későbbiekben. Most tavasszal egyszeri esetként érkezett szennyezett kőolaj Magyarországra – értékelte az olajszennyezés ügyét az elnök-vezérigazgató. „A Lukoil az elmúlt 14 évben 70 millió tonna kőolajat szállított az országnak, ami 10-15 ezer tonna napi szinten 2005 óta” – húzta alá Hernádi Zsolt. Szerinte a magyar fél a probléma felbukkanásának pillanatától egyetlen cél érdekében cselekedett, azért, hogy a problémát mielőbb meg tudják oldani.
Magyarországra, ahogy a közép-európai térség több országának területére is, a tavasszal érkezett jelentős mennyiségű, klórral szennyezett kőolaj az orosz Barátság kőolajvezetéken. Az először április 19-én észlelt magas klórtartalmú szállítmány zavart is okozott az európai kőolaj-finomítók működésében. Az orosz Kommerszant című lap korábban azt közölte: akár 43 milliárd rubeljébe, vagyis mintegy 200 milliárd forintjába kerülhet az olajvezetéket üzemeltető Transznyeft vállalatnak a kártérítés. Egyébként az olajszennyezés következtében rövid időszakra előállt készlethiány miatt a térségbeli olajipari szereplők közül több előnyt szerzett, hiszen a második negyedévben magasabb marzsokkal dolgozott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.