Január első vasárnapján lejár az a harmincnapos határidő, ameddig a Facebook Ireland Ltd. közigazgatási pert indíthat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elmarasztaló határozatával szemben. Ha a társaság végül így dönt, annak nincs halasztó hatálya, vagyis a GVH 1,2 milliárd forintos bírságát – ugyancsak a fenti dátumig – mindenképpen be kell fizetnie. Az, hogy a globális közösségi oldalnak meddig van ideje bírósági útra terelni az ügyet, azért nem egyértelmű, mert nem nyilvános, hogy a cég mikor kapta meg hivatalosan a versenyhivatal december 6-án nyilvánosságra hozott döntését. (A szokásos menetrend szerint egyébként az érintetteket néhány nappal a közvélemény tájékoztatását megelőzően már értesítik.) Erről lapunk érdeklődésére sem a GVH, sem a Facebook jogi képviseletét itthon ellátó Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda nem kívánt felvilágosítást adni.
Az előbbi annyit közölt, hogy a rendelkezésre álló idő még nem telt le, illetve nem tudja, hogy a cég tudomásul vette-e a szankciót, de erről általában nem szokás előzetesen visszajelezni a hivatalnak. Azt is hangsúlyozta, nem adhat ki információt arról, hogy az eljárás alá vont vállalkozás mikor vette vagy veszi át a számára kézbesített határozatot, vagyis mikortól számítják a harminc napot a határidő lejártáig. Ebből a reakcióból tehát az sem egyértelmű, hogy a Facebookhoz egyáltalán megérkezett-e már a dokumentum. Az ügyvédi iroda partnere, egyben versenyjogi csoportjának társvezetője, Ritter Eszter viszont konkrétabban fogalmazott, és azt írta a Világgazdaságnak, hogy a Facebook még nem döntött azzal kapcsolatban, indítson-e közigazgatási pert. Ebből pedig az következik, hogy a multinacionális vállalat vizsgálja a magyar versenyfelügyelet döntését. Erre – még a december 6-i dátum alapján is – kevesebb mint két hete maradt.
A GVH 1,2 milliárd forintos büntetése egészen a múlt péntekig rekordnak számított fogyasztóvédelmi ügyekben. Az addig példa nélküli nagyságú bírságot azért szabta ki a cégre, mert az ingyenesként hirdette szolgáltatását. A hivatal szerint a fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a Facebook igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak, és így fizettek a szolgáltatásért.
A Telenor Magyarország Zrt. jogsértést követett el egyes reklámjaival, mert több mint egy évig nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy
a 0 forintosként vagy kedvezményes árúként hirdetett készülékei díjának egy részét beépítette az előfizetői díjba – közölte a GVH. A hatóság a jogsértésért 1,8 milliárd forint bírságot szabott ki.
A Telenor azonnal jelezte, hogy vitatja a döntés jogosságát, a bírság összegét súlyosan aránytalannak tartja, és felülvizsgálatot fog kérni. | vg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.