A nukleáris anyagok szállítási biztonságának növelése lesz a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) következő nemzetközi atombiztonsági konferenciájának fő témája. „A cél az, hogy ezek az anyagok továbbra is a társadalom javát szolgálják, és ne férhessenek hozzájuk terroristák vagy bűnözők. Márpedig a szállítás során nagyon sok olyan mozgó rész van, amely célpontja lehet egy szabotázsnak” – mutatott rá a NAÜ szállításbiztonsági részlegének vezetője, David Ladsous.
Mintegy harminc ország használ nukleáris energiát. Évente rendszeresen mintegy húszmillió nukleáris vagy más radioaktív anyagot tartalmazó szállítmányt továbbítanak a világon országokon belül vagy országok között. Ezen anyagokat az ipar, a mezőgazdaság, az egészségügy és az oktatás is használja. (Van olyan anyag is, amely, bár sugároz, már nem használható.) A vonatkozó szállítási előírások attól is függnek, hogy mennyire érzékeny anyagokról van szó, de a biztonságos szállításukra vonatkozó regulák minden esetben kitérnek a fizikai védelmükre, az adminisztratív intézkedésekre, a kezelésükkel kapcsolatos képzésre és az adatok védelmére. Néha előírás, hogy fegyveres őrnek kell kísérnie a szállítmányt. A szállítással kapcsolatos fő kihívások között szerepel a potenciális veszélyek folyamatos felmérése és a szállítási tervek ennek megfelelő kiigazítása. „Helyhez kötött létesítményben például könnyebb megvédeni a radioaktív sugárforrást, mint szállítás közben, amikor sokkal több körülmény változik folyamatosan. Még egy kisebb ütközés is leállíthatja a szállítást” – mondta David Ladsous.
Arra, hogy a szállítás mennyire összetett egy rutinhelyzetben is, Juszuf A. Ahmed, a nigériai energiakutatási és képzési központ igazgatója hozott példát a NAÜ összefoglalójában. Eszerint a nigériai kutatóreaktor átalakítása során a nagy radioaktivitású üzemanyagot át kellett szállítani a telephelyről a repülőtérre, hogy visszajuttassák az eredeti gyártóhoz, majd a repülőtérről az új, alacsony dúsítású uránt át kellett szállítani a létesítménybe. Bár mindez csak néhány óráig tartott, ennyi idő alatt sok minden történhet az egyszerű közlekedési balesetektől a rosszindulatú beavatkozásokig. Az egyiptomi nukleáris és radiológiai szabályozó hatóság elnöke is arról számolt be, hogy Egyiptomban tetemes mennyiségű ilyen anyagot szállítanak az utakon. Szami Szulejman közölte, hogy ez év elején születik egy rendelet a NAÜ segítségével, amely szigorúan szabályozza az ilyen anyagok mozgatását.
Tizenhét fuvarozási engedély Magyarországon
Magyarországon a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy 2013-as rendelete szabályozza a radioaktív anyagok szállítását, fuvarozását és csomagolását, a jogszabály betartását pedig az Országos Atomenergia Hivatal ellenőrzi. Idei ellenőrzési tervében tizenkét, szállítással kapcsolatos akció szerepel. Ebből egy alkalommal teszteli a budapesti kutatóreaktorba, egyszer pedig a kiégett kazetták paksi átmeneti tárolójába történő fűtőelem-szállítást. Négyszer (negyedévenként) kerül terítékre a Radioaktív Hulladék Feldolgozó és Tároló, ötször az Izotóp Intézet Kft. és egyszer a KBFI Unio Kft. Tavaly a hivatal 17 alkalommal adott ki engedélyt radioaktív anyag szállítására.
Évente mintegy
20
millió radioaktív szállítmány indul útnak
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.