Világgazdaság

Tisztulóban a hazai e-kereskedelem

Tízbőlhét magyarországi web­áruház nem felelt meg az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak, a hazai piaci szereplők jogköve-tése mégis több terü­letenaz uniós átlag előtt jár.

A hazai webáruházak ellenőrzése során az uniós átlagnál kevesebb jogsértésre derült fény az e-kereskedelmi szabályok betartása és az elállási jogról szóló tájékoztatás terén – közölte a Világgazdasággal Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára. Ezt annak kapcsán emelte ki, hogy Magyarországot az ITM Internet Laboratóriuma képviselte tavaly no­vemberben az Európai Bizottság által koordinált honlapellenőrzési, úgynevezett sweepakcióban. A vizs­gá-

lat 27 uniós országban csaknem 500, főként ruházati cikket, cipőt, bútort, háztartási cikkeket és elektromos készüléket értékesítő e-kereskedőt érintett.

Cseresnyés Péter kifejtette: a felmérés szerint a magyar fogyasztóknak értékesítő honlapok 72 százaléka nem felelt meg az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak. A legjellemzőbb, hogy a honlapok 27 százaléka nem a rendelés kezdetétől tüntette fel a termék teljes árát, így például a szállítási költséggel csak a rendelés során szembesült a vásárló. A webáruházak 18 százaléka nem tájékoztatott az online vitarendezési platformról, 9-9 százalék pedig nem közölte a szükséges információt a szerződéstől való elállás lehetőségéről és a termékek visszaküldésére vonatkozó határidőről. Az államtitkár ugyanakkor hangsúlyozta: a területi alapú tartalomkorlátozással (úgynevezett geo-blockinggal) kapcsolatos kifogás nem merült fel, tehát nem volt olyan tapasztalat, hogy magyarországi IP-címről külföldi webáruházat nem sikerült elérni. Viszont a magyarországi vásárlókat célzó webáruházak 36 százaléka nem tájékoztatta a fogyasztókat megfelelően a szavatossági és jótállási jogokról, ez az arány pedig rosszabb az uniós átlagnál.

„A kormány szigorította a hazai szabályozást: 2016 óta szélesebb fogyasztóvédelmi bírságsáv van érvényben, 2017-től pedig kiemelten kezeljük a webáruházak ellenőrzését, azóta minisztériumi szinten külön IT-labor foglalkozik a szegmenssel” – húzta alá Cseresnyés Péter.

A szakterület az elmúlt három évben több mint 2500 piaci szereplőt ellenőrzött, részben ennek is köszönhető a magyarországi e-kereskedelmi piac tisztulása.

A tárca a fogyasztók tájékoztatása érdekében működteti a jogsértő webáruházak gyűjtőoldalát, amelyre eddig több mint 650 webáruház került fel, de ezek háromnegyede már orvosolta a hiányosságait.

Az államtitkár előre jelezte, hogy a következő fogyasztóvédelmi cél a szavatossági és jótállási jogok egyértelműsítése, a tervek szerint 2020-ban azért dolgozzák át a területet érintő szabályozást, hogy mind a kereskedőknek, mind pedig a fogyasztóknak egyértelműek legyenek a javítási határidők és a cserelehetőségek.

A webáruházak

27

százaléka trükközött

a végleges árral

Mosószereket ellenőriztek

Az ITM vegyipari laborjának fogyasztóvédelmi vizsgálatán átesett 19 mosószer mindegyike megfelelt az előírásoknak. A labor a címkén feltüntetett összetevők megfelelőségét, a csomagolás zártságát vizsgálta, és tesztelte a termékek mosási hatékonyságát is. A vizsgálatok szerint mindegyik árucikk esetében teljesültek az előírásokban foglalt követelmények, fogyasztóvédelmi hatósági intézkedésre az ellenőrzés nyomán ezúttal nem volt szükség. | VG

 

Ezek is érdekelhetik