Ma négynapos teszt indul az M86-os út – erre az időre lezárt – intelligens eszközökkel felszerelt csornai elkerülő szakaszán. A kutatók azt vizsgálják az előzetes tájékoztatás szerint, hogy milyen kooperatív környezetérzékelési előnyöket kínál, ha az így kialakított utakon speciális eszközökkel felszerelt személy- és tehergépjárművek közlekednek. A munkát a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem végzi a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom és ausztriai iparági szereplők bevonásával. Az erre létrejött projektet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja. A projekt – amelynek a neve Központi rendszer architektúra fejlesztése autonóm jármű tesztek és a működtetéshez kapcsolódó szolgáltatásokhoz – célja, hogy inkubációs tesztkörnyezet jöjjön létre a hazai és a nemzetközi autóipari szereplők számára. A cél egy szenzorokkal gazdagon felszerelt közforgalmi útszakasz kialakítása, amely világviszonylatban is egyedülálló lehetőséget kínálhat az intelligens infrastruktúrák, valamint a részben vagy teljesen önvezető járművek fejlesztéséhez. A ma induló méréssorozatot már 5G-technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségeket segíti.
A következő uniós finanszírozási ciklusban tervezett intelligens közúti megoldásokról, köztük az önvezető autókra való felkészülésről januárban már részletesen beszélt a Világgazdaságnak a mostani projekt egyik résztvevőjének, a Magyar Közútnak a vezérigazgatója, Szilvai József Attila. Tájékoztatása szerint az intelligens megoldások megkönnyítik, esetleg automatizálják az út kezelését, forgalmát, az utasok tájékoztatását. Lényegében a járművektől, a gyalogosoktól, a közlekedés irányításából, navigálásából származó rendszerek kapcsolódnak össze. Adat érkezik meteorológiai állomásokról, forgalomszámlálásból, kamerarendszerből – már vannak eseményfelismerő kamerák –, változtatható jelzésképű tábláktól vagy összekapcsolt járműveknél út menti adóvevőktől. A Magyar Közútnak már évek óta működik ilyen kísérleti rendszere az M1-esen, amelyet később kiterjesztettek az M0-sra és az M7-esre is. A rendszerhez a társaság mobilszolgáltatóktól és navigációs cégektől is kap forgalmi adatokat, előrejelzéseket, cserébe pedig közli velük, hogy mikor hol lesz felújítás miatti forgalomkorlátozás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.