BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fuvarozzák a magyar gabonát a konstancai átrakókba

Augusztusban belendült a magyarországi áruk forgalma a romániai Konstanca kikötőjében. A gabona és a műtrágya elsősorban vízi úton jut el a Fekete-tenger partján lévő átrakókba.

Augusztusban 370,8 ezer tonna magyar áru fordult meg a romániai Konstanca kikötőjében, ebből 272,5 ezer tonna volt a gabona a romániai tengeri kikötőket tömörítő részvénytársaság adatai szerint, amelyeket a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) idéz. Az első nyolc hónap forgalma ezzel elérte a 2538,4 ezer tonnát, amelyből 1705,8 ezer tonna volt a gabona. Az összefoglaló rámutat, hogy az augusztusi adat a gabonaforgalom júliusi „vakációjának” lezárultát jelzi. Leginkább továbbra is a műtrágyaforgalom ingadozik: az első nyolc hónapban 192,2 ezer tonna volt, ebből áprilisra 1,1 ezer tonna, júniusra viszont 60 ezer tonna jutott.

„A konstancai magyar áruforgalomban jellemzően ömlesztett áruról van szó, ennél fogva a szállítás döntő része vízen történik” – mondta a Világgazdaságnak Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára. Az általa készített összeállítás szerint az idén összességében jó év zárható, hiszen a prognózis a magyarországi–fekete-tengeri relációban legalább három és fél millió tonna áru továbbításáról szól. Ezzel Konstancának ismét sikerül megőriznie és megerősítenie Magyarországon a piacvezető pozícióját a tengeri kikötők versenyében.

Tavaly megugrott a romániai kikötők (Konstanca, Mangalia, Midia) létesítményeit üzemeltető cégek forgalma a kikötőtársaság magyarországi honlapja szerint. Lejben számolt bevételeik a 2014–2016 közötti visszaesés után 2017-ben 1, 2018-ban már 7,32 százalékkal nőttek az előző évihez képest, az utóbbi adat euróban 5,35 százalékos bővülést jelent. 2019-ben a kikötők létesítményeit működtető 24 jelentősebb gazdasági szereplő együttes bevétele lejben 21,11, euróban 18,77 százalékkal volt nagyobb, mint 2018-ban. E társaságok közül az első héthez köthető a 2019-es teljes bevétel 80,73 százaléka.

A bevételek mögött az áruforgalom rekordmennyisége állt: a romániai tengeri kikötőkben 66,6 millió tonna áru fordult meg, 8,64 százalékkal több az előző évinél. (Az euróban számolt bevételek alacsonyabb növekedése a nemzeti valuta euróhoz viszonyított leértékelődésének következménye.)

A legnagyobb operátor 228,1 millió lejes forgalommal (ami 16,69 százalékos bővülést jelez) a Constanta South Container Terminal volt, a második legnagyobb 170,9 millió lejjel a North Star Shipping (plusz 35,77 százalék), a harmadik pedig 170,4 millió lejjel a Chimpex (plusz 13,95 százalék) a Cuget Liber adatai szerint.

Több árut ígér a Dionysus a Dunán

Huszonhat európai ország – köztük Magyarország – szervezeteinek részvételével indult be a közelmúltban az az uniós finanszírozású, 3,6 millió eurós projekt, amelynek célja a dunai áruszállítás fellendítése. A Dionysust a júliusi starttól számítva 30 hónapon belül kell megvalósítani. A munkák fontos szereplője a CN APM SA Constanta, amely az említett összegen felül 347,4 ezer eurót költ fejlesztésekre. A projekt résztvevői el kívánják érni, hogy a dunai kikötők a jelenleginél fejlettebb szolgáltatásokat kínáljanak, jobban kapcsolódjanak a földrész nagy áruelosztó központjaihoz, részévé váljanak a meghatározó multi- és intermodális szállítási láncoknak, valamint a nagy ipari beruházások szempontjából preferált helyszíneknek. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.