Háromszázmillió eurót faraghatott le az Alstom Transport a Bombardier Transportation augusztusban kialkudott, 5,5-5,9 milliárd eurós vételárából, de többre már nincs lehetősége a szeptemberben aláírt szerződés szerint. A két, kötöttpályás járműveket gyártó óriás egyesülését hozó tranzakció zárása 2021 első negyedében várható, a további engedélyek megszerzésének függvényében – írja a Railway Gazette. (A brüsszeli versenyügyi jóváhagyás augusztusban már megszületett.) Az online lap írása szerint az Alstom 5,3 milliárd
eurós várható árról számolt be, emlékeztetve, hogy februárban még 5,8-6,2 milliárdról volt szó. A vásárlás pénzügyi megoldása viszont nem tér el a már eldöntöttől: az Alstom legnagyobb tulajdonosa a Caisse de dépot et placement du Québec lesz, mintegy 18 százalékos hányaddal, és ugyanekkora szavazati joggal.
A vevő szerint erős stratégiai érvek szólnak a cégvásárlás mellett, nem beszélve arról, hogy a szinergiáknak köszönhetően négy-öt év alatt 400 millió eurós költségmegtakarítás érhető el. A franciaországi cég úgy számol, hogy a zárás utáni második évben a Bombardier Transportation egy részvényre jutó nyeresége két számjegyű növekedést mutat, az Alstom pedig megőrzi a Baa2-es hitelbesorolását.
A Bombardier Transportation megvásárlásával megváltozik maga az Alstom is – erről a csoport elnök-vezérigazgatója beszélt a szaklap szerint. Henri Poupart-Lafarge előrevetítette, hogy cége az akvizícióval felgyorsíthatja majd stratégiája megvalósítását, megerősítheti vezető szerepét a dinamikusan változó piacon egy olyan időszakban, amelyben a fenntartható közlekedés és szállítás a globális tervek része. Ezenfelül a Bombardier földrajzi jelenlétével erősödnek az Alstom pozíciói, és számottevő előnyöket ígér az is, hogy a két csoport termékportfóliója kiegészíti egymást a gördülőállomány, a jelzőberendezések, a kulcsfontosságú országokban lévő termelőbázisok, a kutatás és a fejlesztés, valamint a zöld és az innovatív megoldásokba történő beruházások terén. Eredetileg egyébként – mint arról a Világgazdaság is beszámolt – az Alstom a németországi Siemens kötöttpályás járműveket gyártó üzletágát szerette volna megvásárolni, de terve elbukott Brüsszel versenyjogi vétóján.
A két óriás fúziója magyarországi érdekeltségeket is érint. Itt működik a közvetlenül a hollandiai Alstom Transport Holdings B.V. által ellenőrzött Alstom Transport Hungary Zrt., amely a tavaly márciusban zárult üzleti évét mintegy 600 millió forintos forgalommal zárta az előző évi 127 millió után, és amelynek az adózott eredménye 36 milliós veszteségről 156 milliós nyereségre javult, de negatívból pozitívba váltott a saját tőkéje is. Átlagos statisztikai létszáma 5,66 fő szellemi foglalkozású volt, ebből 4,66 fő teljes munkaidős. A magyarországi Alstom azért ilyen „kicsi”, mert energetikai üzletágát előzőleg megvásárolta a GE Hungary.
A megvásárolt cég a Bombardier (Hungary) Capital Csoport-finanszírozó Kft.-vel képviselteti magát Magyarországon. A kft.-nek 2019-ben értékesítésből nem származott árbevétele, és bár emiatt üzemi szinten 46 millió forintos vesztesége lett, az évet mégis 11,3 millió forintos adózott eredménnyel zárta, mert kapcsolt vállalkozásoktól viszont érkezett pénz a számlájára. A Bombardier korábban kisebbségi tulajdonosa volt a Dunakeszi Járműjavítónak. Mátranovákon jelenleg is működtet egy vasútiforgóváz-gyárat, amely kizárólag az anyacégének dolgozik. Az üzem állományi létszáma múlt év végén 532 volt, a kölcsönzött dolgozóké 99, mindkét szám csökkenés az előző évhez képest, ahogyan a 33,88 millió eurós árbevétel és a 282,5 ezer eurós adózott eredmény is.
Hazai síneken
Az Alstom és a Bombardier magyarországi ismertségét segítette, hogy a MÁV Zrt. a Bombardiertől Talent villamos motorvonatokat és Traxx mozdonyokat vett, a BKV pedig az Alstomtól metrószerelvényeket. A hazai és a belgiumi Alstom cég szerelhetett fel továbbá 59 Stadler gyártmányú FLIRT villamos motorvonatot ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.