BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ötvözne két szegmenst az RCH és az RCA

Amint rábólintanak az uniós illetékesek az egyeskocsi-fuvarozás magyarországi támogatására, a Rail Cargo Hungaria – várhatóan már jövőre – fel kívánja vetni a kombinált fuvarozás támogatásának hazai lehetőségét is.

Az ausztriai Rail Cargo Group (RCG) várhatóan 2023–2024-re éri el újra a 2019-es teljesítményét – közölte a vasúti csoport ügyféltalálkozóján Kovács Imre, az RCG igazgatósági tagja – nagyjából ennyi időre volt szükség a 2008 őszén kezdődő válság után is. A koronavírus-járvány gazdasági következményeként az RCG idei üzemi eredménye 30-40 százalékkal csökkent. Ez az arány jellemzi a Rail Cargo Austriát (RCA) és a Rail Cargo Hungariát (RCH) is, de például a csoport nemzetközi üzemeltetése és logisztikai terminálhálózata nagyon szép eredményeket ért el.

A Covid hatásaként csökkent a működés, de egyes feladatokat a beütemezettnél gyorsabban hajtottak végre, főleg Ausztriában és Olaszországban használták ki a rövidített munkaidő lehetőségét – ez nagy segítség volt, amikor 30 százalékkal esett a csoport forgalma. Átálltak az online kapcsolattartásra, amelynek az előnyei nagyon fontosak egy 18 országban aktív csoportnál, hiszen a személyes kapcsolattartás extra költségekkel is jár. Tartósnak ígérkeznek ezenfelül az otthoni munkavégzés pozitívumai, az RCH-nál például kiderült, hogy a 2006-ban birtokba vett irodaházban 2022-től elfér majd az egész hazai csoport, és kevesebb parkoló is elég lesz. Kovács Imre ugyanakkor emlékeztetett, hogy a legtöbb előrejelzés szerint az idei csökkenést jövőre további követi az európai országok GDP-je és ipari GDP-je szempontjából is, márpedig csak azt az árut lehet elfuvarozni, amit a gazdaságok megtermelnek.

A Rail Cargo Group a 18 ország közül Ausztriában és Magyarországon tekinti magát hazainak, jelentős piaci súlyán kívül azért is, mert ezekben úgynevezett egyeskocsi-fuvarozást is végez. A csoport pia­ci részesedése a többi országban kisebb, és elsősorban a Rail Cargo Logistic, valamint a Rail Cargo Carrier nevű cégeken keresztül bonyolódik le.

Az ÖBB csoporthoz tartozó, több mint kilencezer fős RCG naponta 1388 vonatot indít, Európában ta­valy 105 millió tonna árut továb­bított, ennek alapján a németor­szá­gi után a földrész második leg­nagyobb vasúti árufuvarozójának számít – nagyjából a lengyelországi riválisával egy szinten –, 666 saját mozdonya van, de sokat bérel is. Osztrák állami támogatással az idén további 108 Siemens gyártmányú Vectron mozdonyt hívhatott le, ezekből 56 a magyarországi síneken is futhat. Terítéken van még négy mozdony vásárlása 2030-ig, 2040-ig pedig újabb 200 mozdony beszerzése, amelyek között hibrid is van. Meghatározó lehetőséget kínál az RCG mintegy 26 ezer vasúti kocsija is. „A forgalmunk megtartásához és növeléséhez azonban előre kell lépnünk az infrastruktúrában és más területeken is, pél­dául a logisztikai központjaink és a termináljaink szolgáltatásai terén” – jelentette ki Kovács Imre, aki egyben az RCH igazgatósági elnöke is.

A továbblépés egyik iránya az interoperabilitás, hiszen a csoport tevékenységének 80 százaléka nemzetközi piacokon zajlik, vagyis, ahogy fogalmazott: „Németországtól Törökországig kell jónak lennünk.” Új termékeken is dolgozik az RCH és az RCA, például az egyeskocsi- és az irányvonatszegmens olyan ötvözésére készülnek, amelynek során az összegyűjtött egyeskocsikat nagy távolságra eljuttatják, majd ott „szétszórják”. Magyarország az ilyen transzfervonatoknak éppen a fordítókorongja. A csoport nagy lendülettel fejleszti kombinált fuvarozását is Kínától Olaszországig. E szolgáltatásnak a szárazföldön a csereszekrény és a daruzható félpótkocsi továbbítása a fő területe, a tengeren pedig a konténeres megoldás. Az RCG a legtöbb kínai árut Fehéroroszországon és Lengyelországon át hozza be, de Kovács Imre reméli, hogy a következő évekre tervezett fejlesztések révén nagy lesz Záhony forgalma is.

Az említett egyeskocsi-szolgáltatás a rárakódó sok fix költség miatt csak állami támogatással tartható fenn, de már folyik a hazai támogatás uniós engedélyeztetése. Kovács Imre bízik a pozitív döntésben, hiszen Németország a hetekben kapott engedélyt egy 600 millió eurós támogatásra, a magyarországi pedig ennek a töredéke lenne. Mi­után mindez sínen lesz, jövőre az RCH a kombinált fuvarozás támogatásáról is tárgyalni szeretne a minisztériummal.

Egyforma ütközők csattanhatnak Európában

Négy európai cég dolgozik egy köz­ponti ütköző prototípusának kifejlesztésén, amelyet várhatóan az idén ki is választanak az uniós illetékesek. 2024 és 2030 között Európában várhatóan mintegy 450 ezer vasúti kocsit és 17 ezer mozdonyt kell felszerelni az új eszközzel. A költséges fejlesztés támogatására a várakozások szerint kilencmilliárd eurót különít el az EU.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.