BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénzhez juthatnak a síneken fuvarozók, de másként

B. H. L. | A kormány döntése szerint a következő öt évben összesen mintegy 30 milliárd forintos vissza nem térítendő állami támogatás segítheti a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességének megerősítését, és hozhat új megrendeléseket az ágazat számára – mutatott rá az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztálya a Világgazdaság kérdésére küldött válaszában. Mint közölték, a szektor szereplői várhatóan 2021 nyarától igényelhetnek célzott hozzájárulást az úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatás fenntartásához.

A részletek kidolgozása az érintett hazai vállalkozások, szakmai szervezetek bevonásával zajlik. Az ITM várakozásai szerint a támogatásnak köszönhetően a Magyarországon vasúton szállított áru mennyisége stabilizálódik, hosszabb távon akár növekedhet is. A Világgazdaság annak az esélyéről érdeklődött a szaktárcánál, hogy a vasútvállalatok megkapják-e azt az átmeneti pályadíjkedvezményt, amelyet múlt heti levelükben Palkovics Lászlótól, a tárca miniszterétől kértek. A válasz közvetlenül a pályadíjra nem tér ki, de a támogatások említett kiemeléséből és a piaci helyzet értékeléséből nemleges válaszra lehet következtetni: „A számos európai országban tapasztaltakkal szemben a személyszállítási közszolgáltatásban a kínálat csak minimálisan csökkent, a vasúti árufuvarozási teljesítmény mérséklődése pedig nem feltétlenül hozható közvetlen összefüggésbe a járvánnyal, és már a megelőző években is érzékelhető volt. A koronavírus okozta piaci átrendeződés részeként a közútról vasútra átterelődés is megjelent, lényegében kiegyenlítve az átmeneti forgalomkiesést”. Az ITM hangsúlyozta, sőt azzal kezdte a válaszát, hogy Magyarországon a vasút megbízhatóan teljesített a veszélyhelyzet ideje alatt is.

A tárcavezetőnek küldött múlt heti levelet a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület két elnökségi tagja és az árufuvarozási bizottság elnöke írta alá. Ebben 6,1 milliárd forintra teszik azt a bevételkiesést, amely az általuk kért, 2020. március 1. és 2020. december 30. közötti pályadíjkedvezmény miatt az állami tulajdonú VPE Kft.-nél keletkezne, ennek állami kompenzálását azonban a vonatkozó uniós direktíva lehetővé teszi. Ráadásul nem is magának a díjnak a mérséklését kérték, csupán a díjban lévő felárak átmeneti elengedését. A teljes pályadíj elengedéséről vagy mérsékléséről már több európai országban döntöttek, csökkentve ezzel a koronavírus-járvány negatív gazdasági következményeit a vasútvállalatoknál.

A vasúti fuvarozás

30

milliárdos támogatást kap öt év alatt

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.