Az Európai Unióban bevezetett új szabályok révén a felhasználók az eddiginél sokkal pontosabb és átláthatóbb energiaszámlákat kapnak. A változás legfőbb elemének azt nevezi az Európai Bizottság energiaügyi főigazgatósága, hogy a felhasznált energia mennyiségét a korábbiaknál gyakrabban és pontosabban kell mérni, a számláknak átláthatóbbá kell válniuk, és szerepelnie kell rajtuk minden releváns információnak.
Kadri Simson, az EU energiaügyi biztosa a változást üdvözölve jelezte: egy lépéssel közelebb kerülünk ahhoz, hogy az uniós fogyasztók jobb döntéseket hozhassanak az energiafelhasználásukról, és ösztönzést kapjanak, hogy hatékonyabban bánjanak a fűtéssel, a hűtéssel és a meleg vízzel. A politikusok éppen a felhasználókat helyezik a középpontba abban a csomagban, amely meghatározza a minden európai érdekét szolgáló tiszta energia felé vezető utat. Az erről szóló energiahatékonysági direktíva 2018-ban született, a tagállamok pedig 2020. november 25-ig kaptak időt arra, hogy a direktíva elemeit átültessék a saját nemzeti törvényeikbe.
Az elvárt szabályozás egyik fő eleme, hogy a végfelhasználóknak ingyen kell hozzáférniük az energiaszámláikhoz és az aktuális felhasználási adataikhoz. A társasházakban egyértelmű szabályokkal és eszközökkel kell gondoskodni a fűtési, hűtési és melegvíz-költségek lakások közötti elosztásáról. A távfűtést és -hűtést használó háztartásoknak gyakrabban, évente legalább kétszer kell számlát kapniuk. Minden végfelhasználónak lehetővé kell tenni, hogy pontosan megismerhesse energiafelhasználásának költség- és adóvonzatát, környezeti hatásait. Szükség van arra is, hogy a fogyasztó megismerhesse saját felhasználásának jellemzőit, mert azok ismeretében tud például takarékoskodni, dönteni a szolgáltatóváltásról vagy panaszt tenni. Amint lehetséges, magukat a fűtő-, hűtő- és vízmelegítő berendezéseket is el kell látni felhasználásmérő eszközökkel. Amint megoldható, a táv- vagy központi fűtésre újonnan kapcsolt lakásokat is el kell látni egyéni fogyasztásmérőkkel.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) tavaly beérkezett panaszok többsége a számlázáshoz és a szerződéskötéshez kapcsolódik a hivatal országgyűlési beszámolója szerint, amelyet hétfőn fogadott el az Országgyűlés gazdasági bizottsága. A MEKH-nél 2019. január 1-jén 168 panaszügy volt folyamatban, ezekhez az év folyamán további 625 érkezett, viszont 687-et le is zártak, agy az érintett ügyek száma 62-vel csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.