BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Záhonyi gyorsítást remél a Hungrail

Nagy a koc­kázatos szállítmányok záhonyi vámellenőrzésének időigénye, ez viszont rontja a vasúti árufuvarozás versenyképességét.

Az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt az Eperjeske–Záhony vasúti határon töltött idő a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) újfajta ellenőrzési gyakorlata miatt, ez pedig akadályozhatja a Záhonyon keresztül Magyarországra érkező konténerforgalom további növekedését, és veszélyeztetheti a térségben megkezdett fejlesztéseket – mutatott rá a Világgazdaságnak a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület. Az idő növekedése azért is gond, mert bár a vasút alapesetben versenyképes fuvarozási időt tud ajánlani a többi szállítási móddal szemben a belső kínai tartományokból – részben ennek köszönhetően az ezekből a tartományokból Záhonyon át vasúton érkező áru volumene két év alatt, 2020-ra több mint a tízszeresére, 3418 konténer-egyenértékre nőtt –, ez a versenyelőny most veszélybe került.

A probléma elhárítására a Hung­rail az innovációs tárca közreműködését kérte, de dolgozik a megoldáson az ősszel létrehozott NAV–Hungrail határtechnikai munkacsoport is.

Az ellenőrzés azért tart tovább – magyarázza a Hungrail –, mert a NAV már nem tud minden vámszemlét a BILK Kombiterminálon elvégezni, ezért 2020. november 12. óta a záhonyi határon is vizsgálja a belépő konténervonatokat. A konténereket egyéni kockázatértékelő rendszerrel jelöli ki, a rendszer a vasútvállalatok szerint jól működik, és a vizsgálat valóban indokolt. Ugyanakkor a NAV a hiányos feltételek miatt naponta csak egy konténert tud ellenőrizni, pedig a kockázatértékelő rendszer egy konténervonatból akár 15-öt is kijelölhet. Emiatt a Kínából 15-18 nap alatt Záhonyba érkező áru fuvarozási ideje meg is duplázódhat, a vasút pedig elveszítheti versenyelőnyét a hajózással szemben. A vámszemlék konténerenként akár több százezer forintos többletköltséget is okozhatnak a vasútvállalatoknak.

A vasúttársaságok számításai szerint napi öt–hét konténer szemléjével megtartható a vasút versenyelőnye a hajóval szemben. Ehhez azonban a Hungrail által elküldött javaslat szerint a mostaninál több NAV-dolgozónak kellene részt vennie az ellenőrzésekben, és több olyan helyszín is kellene, ahol a szemle hatékonyan végezhető.

„A NAV monitorozza valamennyi határátkelőhely, köztük a záhonyi forgalmának alakulását is, és minden lehetséges és szükséges intézkedést megtesz az esetleges torlódások, lassulások elkerülésére” – reagált a Világgazdaság megkeresésére a hivatal sajtóosztálya. A NAV szerint az elmúlt időszakban csak akkor lassult a forgalom, ha váratlanul, rendkívüli mértékben megnőtt a kockázatos szállítmányok száma, de a hatóság ilyenkor is biztosította a szükséges humán erőforrást a vámeljárások gyorsítására és a nagyobb forgalommal összefüggő feladatokra.

A Hungrail által is említett, célzottan kiválasztott szállítmányokról az állt a válaszban, hogy mivel azok valamilyen pénzügyi vagy biztonsági kockázatot hordoznak, ellenőrzés nélkül nem kerülhetnek szabad hazai forgalomba, az azonosított kockázatok mennyisége pedig befolyásolja a megvizsgálandó konténerek darabszámát. A nagyszámú kockázat megalapozott vizsgálata, adott esetben jogsértések feltárása nem mellőzheti a szükséges időráfordítást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.