vg | Közeledik a Belorusz Atomerőmű második blokkjának indítása, ami magyaroroszági szempontból azért nagy súlyú esemény, mert a tervek szerint a fehéroroszországihoz hasonló létesítmény áll majd Pakson is. (Mindazonáltal nem ez, hanem a Leningrád II. Atomerőmű minősül Paks II. referenciájának.) Első lépésként a napokban megkezdődött a blokk fűtőelemei betöltésének főpróbája, vagyis betöltött szimulátorkazettákon gyakorolják be, hogy később élesben hogyan kell szállítani a friss üzemanyagot a tárolóból a reaktorcsarnokba. A mostani művelet hivatott megerősíteni azt is – írja az erőmű kivitelezőjének közleménye –, hogy az átrakógép készen áll az üzemanyag reaktorba helyezésére. (Ilyen átrakógépet a magyarországi Ganz EEG is gyárt, de a társaság Fehéroroszországban nem, hanem például az említett Leningrád megyei blokkokhoz szállított. A társaság egy szentpétervári gépgyártástervező irodáé.)
A Belorusz Atomerőművet két nyomottvizes (VVER) technológiájú, 1200 megawattos reaktorral építették. Ez Fehéroroszország első atomerőműve. Teljesen megfelel a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség biztonsági követelményeinek és előírásainak – hangsúlyozza a közlemény –, és ez az első 3+ generációs orosz gyártmányú blokk, amelyet az orosz határokon kívül építettek. Építője az orosz állami Roszatom atomholdinghoz tartozó ASZE mérnöki csoport, amely 80 százalékban külföldi megbízásra dolgozik. A Roszatom az atomenergetikán kívüli területeken is terjeszkedik. Stratégiájához illeszkedik, hogy egyik leányvállalata, az energiatároló rendszerekkel foglalkozó Renera a közelmúltban 49 százalékos részesedést szerzett a dél-koreai Enertech International Inc. vállalatban, amely lítiumionos akkumulátorokat, elektródákat és különböző kapacitású energiatároló rendszereket gyárt. A megállapodás értelmében Oroszországban is építenek az előbbi termékeket gyártó üzemet. Termékeinek összkapacitása 2030-ra eléri a 2 gigawattórát. A beruházás első ütemét a tervek szerint 2025-ben adják át. Az orosz gyártmányú lítiumion-akkumulátorokat elektromos autóbuszokba, elektromos meghajtású személygépkocsikba, speciális rendeltetésű eszközökbe, valamint hálózati energiatárolókba építik be.
Felfutóban a piac
A lítiumion-akkumulátorok töltési ideje harmadakkora, mint a savas akkumulátoroké, azoknál háromszor többször tölthetők, a méretük kisebb, és nem igényelnek karbantartást. A Bloomberg előrejelzése szerint a következő évtizedben a mai tízszeresére nő a globális kereslet ezek iránt az akkumulátorok iránt. Összkapacitásuk 2031-ben eléri a két terawattórát. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.