Koncsek Rita | Míg évente 600-700 természettudományos tárgyra specializálódott szaktanár éri el a nyugdíjkorhatárt, addig például 2020-ban alig 300 fiatal kezdett ilyen szakon tanulni. Ráadásul a végzősök csak kisebb részéből lesz tanár – mondta Holtzer Péter, a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány elnöke. Az általános iskolák harmadában van a kelleténél kevesebb természettudományos tárgyakat oktató szaktanár. Csak kémiatanárból országosan 2657 hiányzik. A budapesti gimnáziumok 38, a szabolcsiak 68 százalékában dolgozik a szükségesnél kevesebb kémiatanár, Nógrád megyében a hiány ennél a tárgynál 70 százalékos.
„Az utóbbi időben a klasszikus tanári szakok, mint a kémia–fizika, biológia–fizika, biológia–kémia, alig tudtak elindulni a felsőoktatásban” – mondta a Világgazdaságnak Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke. Emögött sokszor az energiaszektor, az élelmiszeripar vagy az egészségügy elszívó hatása áll. Az például, hogy a Nemzeti alaptanterv (NAT) szerint csökkennek az óraszámok, leginkább a természettudományos órák esetében érezhető – tette hozzá Horváth Péter. A kevesebb tanóra miatt a biológia, fizika, földrajz területén jelentkező pedagógushiány valamiféle haladékot kapott. Azonban az, hogy a NAT bevezetése felmenő rendszerben történik, a következő tanévben tovább gerjesztheti a szaktanárhiányt, mert a 11–12. évfolyamon van biológiaoktatás, az új NAT-tal viszont a korábbihoz képest a 9. évfolyamon is magas óraszámmal jelenik meg a biológia – mondta. Most ősszel még több biológiatanárra lenne szükség, a következő két évben pedig mérséklődhet a szaktanárhiány ezen a területen.
„A városi iskolákban kisebb, a kistelepüléseken azonban igen nagy hiány van biológia-, földrajz-, kémia- és fizikatanárból” – mondta a Világgazdaságnak Neubauer Tamás, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) Győr-Moson-Sopron Megyei Szervezetének elnöke. A felsőoktatás nem követi a Nemzeti alaptanterv változásait, hiszen hamarosan bevezetik az újfajta természettudományos tárgyakat, de ilyen típusú pedagógusképzés egyelőre nincs a felsőoktatásban – mondta a PSZ megyei elnöke. Még képlékeny a természettudományos oktatás jövője, az új NAT szerint tématerületek lesznek. Óriási a lemorzsolódás, a két év gyakornoki munka után a fiatal pedagógusok egyharmada marad a pályán. A fizetések alacsonyak, a kezdőbérek bruttó 200 ezer forint körül alakulnak, tíz év tanítás után is bruttó 335 ezer forintot kap egy pedagógus. Így a tanárok bére egy átlagos diplomásétól 30-40 százalékkal marad le, amit az OECD 2020-ban készült tanulmánya is megerősít. Kérdéseinkkel megkerestük az Emberi Erőforrások Minisztériumát és az Oktatási Hivatalt is, de nem válaszoltak.
A budapesti gimnáziumokban a szükségesnél
38
százalékkal kevesebb
kémiatanár dolgozik
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.