Az állami tulajdonú MÁV Zrt. 156,9 milliárd forintos, az előző év szintjén maradt bevételeinek 60 százaléka a pályahálózat használatával kapcsolatos szolgáltatásokból, 23 százaléka pedig abból származott, hogy vontatási energiát adott el. Bérbe adott járműveket, ingatlanokat, és volt más üzleti tevékenysége is. A társaságnak költségtérítés jár az államtól, ha a bevételeiből nem térülnek meg a vasúti pályák működtetésének, felújításának költségei. Tavaly ez 120,4 milliárd forintos tétel volt – derül ki a társaság éves beszámolójából. Az állam az idén 127 milliárdot szán erre a célra, ebből a MÁV 118 milliárdra számíthat, a többi a szintén pályaüzemeltető GYSEV-nek jutna.
A MÁV az általa kezelt állami eszközökkel kapcsolatos projektekre 100,9 milliárd forint beruházási célú költségvetési forráshoz jutott – az előző évi háromszorosához –, ennek legnagyobb, 73,5 milliárd forintos tétele a Budapest–Belgrád vasúti beruházáshoz kapcsolódott. Az állami vasúttársaság tavaly a legtöbbet pályái karbantartásért fizetett, a 16,3 milliárdos tétel a negyedével haladta meg az előző évit, de elvitt 11,7 milliárdot az épületek szintén dráguló üzemeltetése és karbantartása is. Kiemelt esemény volt tavaly a Volánbusz Zrt. és a Volán Busz Park Kft. beolvasztása.
A MÁV legnagyobb leányvállalata, a MÁV-Start Zrt. nettó árbevétele a korábbi harmadával, 66,1 milliárd forintra esett a járvány hatásainak következtében. A személyszállító társaság bevételeiben 29,5 millió forint származott a menetdíjakból és 11,7 milliárd a szociálpolitikai menetdíj-támogatásból. A nagy pénz itt is – az egyéb bevétel soron – a 215,8 milliárdos állami költségtérítés volt. A MÁV-Start adózott eredménye a hetedére, 325 millió forintra esett.
Nyereséges volt, sőt javított is a magyar–osztrák állami tulajdonú GYSEV Zrt., amelynek 1,1 milliárdos adózott eredménye az előző évi bő kétszerese, 19,1 milliárdos árbevétele halvány növekedést takar. A hazai és ausztriai síneken is szolgáltató társaság az ország második legnagyobb vasúti személyszállítója, továbbá (az itt nem tárgyalt áruszállítás mellett) volt mintegy 3 milliárd forintos pályavasúti, továbbá gépészeti és más bevétele is. A GYSEV a személyszállításban 14,6 milliárd forintos költségtérítést kapott, 2 milliárddal többet, mint 2019-ben, a pályavasúti szolgáltatásban pedig 8,3 milliárdot, ez 3,3 milliárdos plusz. Tavalyi beruházásainak legnagyobb tétele az FHÉV-Cross Border projekt 2,7 milliárd forintja volt. A 2019-es 6 millió után csak 4,2 millió utast szállított, de karbantartásra az előző évinél 1,3 milliárd forinttal többet, 4,8 milliárdot költött, és az ÖBB-nek a vontatásért kifizetett 1,2 milliárd is az ötödével haladja meg a 2019-est. A nyersanyagárak idei emelkedését látva igen jól tette, hogy megvette az idei pályafelújításaihoz, javításaihoz szükséges összes anyagot.
A MÁV vasúti áruszállító üzletágából önállósult, ma már osztrák állami tulajdonú csoportként működő Rail Cargo Hungaria Zrt. a hazai vasúti árufuvarozás meghatározó szereplője. Tavalyi, 70,8 milliárd forintos árbevétele kissé elmaradt a 2019-estől, ezen belül az exportja 22,1 milliárdra nőtt. Adózott eredménye mínusz 5,7 milliárd forint lett, ami romlás a 2019-es, 3,8 milliárdos veszteség után. Partnereivel, vevőivel szembeni követelései kapcsán közel 1,8 milliárd forint értékvesztést számolt el, ebből több mint egymilliárddal az ISD Dunaferr tartozik neki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.