BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ausztrália betiltja a YouTube videóplatformot a 16 éven aluliak számára

Ausztrália idén decembertől tiltja meg a YouTube videóplatform használatát. Az ausztrál parlament 2024 novemberében már elfogadott egy internetet szabályozó törvényt, amely a világon elsőként megtiltja a 16 éven aluliak számára az olyan közösségi oldalakhoz való hozzáférést, mint a TikTok, az X vagy éppen a Facebook és az Instagram.

A munkáspárti kormány azért tiltja meg a YouTube videóplatform használatát a 16 éven aluliak számára, hogy megvédje őket a „ragadozó algoritmusoktól” – jelentette be szerdán Anika Wells kommunikációs miniszter. A 16 év alatti fiatalok ezentúl nem rendelkezhetnek majd fiókkal a YouTube-on. Bár a videómegosztó szerint a platformja „nem közösségi hálózat”, az ausztrál kormány ennek ellenére sem változtat az álláspontján.

Ausztrália hadjáratot indított a közösségi média ellen
Ausztrália hadjáratot indított a közösségi média ellen / Fotó: Sergei Elagin

Ausztrália hadjáratot indított a közösségi média ellen

A megcélzott oldalak, amelyek akár 28 millió eurós bírságra számíthatnak, ha nem működnek együtt, a kormány tervét „homályosnak”, „problémásnak” és „elhamarkodottnak” minősítették.

A közösségi oldalak korlátozása egyébként nem újszerű. Rengeteg hír érkezett az elmúlt években például a TikTok rövid videós közösségi szolgáltatás lehetséges vagy tényleges tiltása kapcsán, habár ezek hátterében a főként kínai anyacéggel (Bytedance) kapcsolatos nemzetbiztonsági és magánszféra-védelmi aggodalmak állnak. A 20 éve működő YouTube mindeddig csak Törökországban került a kormány kereszttüzébe. Erdogan miniszterelnök kormánya még 2014-ben két hónapra „lőtte ki” az országban a videómegosztót. Miután azonban az alkotmánybíróság kimondta, hogy a betiltás sérti a véleménynyilvánítás szabadságát, kénytelen volt újra engedélyezni azt. 

A YouTube-ot 2006-ban vásárolta fel a világ egyik legnagyobb és legértékesebb vállalata, a Google, amelynek azóta is az egyik legfontosabb bevételi forrása.

A videómegosztó oldalnak havonta egymilliárd felhasználója van, és naponta több mint 20 millió videót töltenek fel rá.

Nem véletlen, hogy a tech vállalatok részéről nagy az ellenállás a kormányzati korlátozások irányában, hiszen a közösségimédia-platformok évente több milliárd dolláros bevételt generálnak hirdetések és adatértékesítés révén. A közösségi médiában megjelenő hirdetések jelenleg a második legnagyobb piacot képviselik a digitális hirdetések terén.

További részletek az Origo oldalán olvashatók.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.