BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízmilliárdos osztalékot vesz ki az Auchan

A tavalyi profit másfélszeresének megfelelő osztalékot vesz ki a francia hátterű kiskereskedelmi lánc, amely a járványhelyzet alatt a létfontosságú vállalatok közé került.

Az Auchan Magyarország Kft. 10 milliárd forint osztalék kifizetését tervezi – derült ki a francia hátterű kiskereskedelmi lánc beszámolójából. Ez az egy évvel korábbi összeg ötszöröse, és a tavalyi profit másfélszerese, a társaság adózott eredménye ugyanis 2,8 milliárd forintról 6,6 milliárdra nőtt. A magyar piacon 19 hiper- és öt szupermarkettel jelen lévő vállalat árbevétele egyébként 332,8 milliárd forintról 356,5 milliárdra nőtt, ezzel együtt pedig az üzemi eredmény is felkúszott 2,7-ről 7,4 milliárdra. Eközben a saját tőke 37,8 milliárd forintról 42,4 milliárdra gyarapodott, de 14 milliárd forintnyi hosszú lejáratú kötelezettség is keletkezett. Ez utóbbi egy általános célú hitel az anyacégtől, az Auchan Retail International S. A.-tól.

A 10 milliárd forintos osztalékfizetés a szakszervezetek szerint visszatetsző, mert a 6,6 milliárdos nyereség ellenére az áruházlánc nem adta meg a 2,7 milliárd forintos költséggel járó bérfejlesztést. Erre végül csak mintegy egymilliárd forintot fordított, ráadásul nem januártól, hanem márciustól. Érdekesség, hogy míg iparági szinten a fizikai dolgozók átlagos bruttó bére 322 ezer forint, addig az Auchannál 286 ezer, a szellemi dolgozóknál viszont ehhez hasonló mértékben felfelé térnek el: 550 ezer forintot fizetnek a szektorális középértéknek tekinthető 520 ezerrel szemben. Az Auchan arról tájékoztatott január végén, hogy március 1-jétől a legalacsonyabb belépő alapbér 6,2 százalékos emeléssel bruttó 260 ezer forint lesz. Az áruházi munkakörökben átlagosan 5,6 százalékos növekedést ígértek, a szakértő munkatársaknál pedig kétlépcsős emeléssel 7,1 százalékot.

A koronavírus-járvány az Auchan működésére is hatással volt, a járványhelyzetben a cég bekerült a létfontosságú magyar vállalatok közé – olvasható az éves beszámolóban. A társaság kiemelte, hogy a nyitvatartási rend a mindenkor hatályos szabályok szerint alakult. Ami a forgalmat illeti, az online kereskedelemben kiemelkedő volt a fejlődés, míg az üzemanyag-értékesítés visszaesett. A készletek tervezésénél is meghatározó volt a pandémia miatti keresletnövekedés. Az ­Auchan hangsúlyozta, hogy kiemelt figyelmet fordított a biztonsági szabályokra. A közösségi helyiségeket, ajtókat, bevásárlókosarakat rendszeresen fertőtlenítették, és padlómatricákkal hívták fel a figyelmet a biztonságos távolságtartásra. A munkavállalókat védőfelszereléssel látták el, a szolgáltatócsapatoknál pedig engedélyezték a home office-t. Emellett központi és áruházi szintű pandémiás bizottságok alakultak a működés folytonosságának biztosítása, valamint a munkavállalók és a vásárlók védelmében.

Ami a versenytársakat illeti, a márciustól februárig tartó üzleti év szerint működő Tesco Global Áruházak Zrt. árbevétele 622,1 milliárd forintról 602,4 milliárdra esett, míg az adózott eredmény 31,8 milliárd forinton stagnált. A hagyományos január–decemberi elszámolású SPAR Magyarország Kft. forgalma 575,5 milliárd forintról 631,4 milliárdra ugrott, a profitja viszont 16,3 milliárd forintról 11,7 milliárdra apadt. A Lidl Magyarország Bt. ugyancsak március–februári üzleti évet ír: a korábbi 444,3 milliárd forint után 551,1 milliárdos nettó árbevételt ért el, a nyereség pedig 26,5 milliárd forintról 28,6 milliárdra kúszott fel. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezek az adatok a tavaly februárig tartó időszakra vonatkoznak. A Trade magazin becsült bruttó forgalmak alapján rangsoroló toplistáját már a 186 diszkontáruházat üzemeltető Lidl vezeti 823,7 milliárd forinttal, megelőzve az 588 egységgel rendelkező SPAR-t (738,9 milliárd forint) és a mindössze 201 tagú hálózatot fenntartó Tescót (737,5 milliárd). Az Auchan 422,5 milliárd forint bruttó forgalommal csak a hetedik, előtte járnak a magyar tulajdonban lévő láncok, a Coop (654), a CBA (542) és a Reál (428) is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.