BUX 52,376.91
+0.09%
BUMIX 4,404.2
-0.58%
CETOP20 2,374.54
-0.46%
OTP 18,110
-0.96%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
-0.27%
+0.67%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,615
-0.31%
RABA 1,570
0.00%
0.00%
-2.06%
+1.66%
0.00%
+0.40%
+0.38%
-2.60%
-0.44%
+3.00%
OTT1 149.2
0.00%
-2.04%
MOL 2,436
-0.08%
-0.67%
ALTEO 1,395
+1.82%
0.00%
-3.23%
EHEP 1,975
+0.25%
0.00%
4IG 1,010
-0.39%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.20%
-0.35%
-5.00%
+8.33%
SunDell 37,400
0.00%
0.00%
-0.44%
-3.24%
0.00%
-1.23%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Zöldgazdaság

Zöldárammal hajtanák a paksi járműveket

A Paks környéki települések új zölderőművei és a város szintén új, három kis naperőműve áramát használnák a Duna-parti város és agglomerációja közlekedésében a most lendületet kapó Protheus-terv szerint. „Az e-buszok beszerzésére még az első fél évben kiírjuk a közbeszerzési pályázatot” – mondta Bana János gazdasági ügyekért felelős alpolgármester.

Hamarosan megjelenhetnek a paksi közlekedésben az elektromos buszok, kishaszonjárművek, taxik és kerékpárok, s az önkormányzat már megkezdte az e-személyautók kipróbálását is. Az árammal hajtott járművek elterjesztését célzó Protheus programot már 2014-ben elfogadta a városvezetés, de a megvalósítás csak azután vehetett lendületet, hogy az elgondolás a múlt évben elnyerte az ehhez szükséges, 600 millió forintos EIB-támogatást.

A Protheus nem egyszerűen az elektromos meghajtásról szól, a program keretében ugyanis egy gazdasági szempontból is önfenntartó energiarendszert, lényegében mérlegkört szeretnénk létrehozni

– mondta a Világgazdaság kérdésére Bana János, a város gazdasági ügyekért felelős alpolgármestere.

A villamos energiát részint a környező településeken telepített kis teljesítményű megújulóenergia-termelő egységek, részint a program keretében telepítendő, három megawattos naperőmű adná.

Forrás: AFP

A fogyasztóknak több csoportjuk lenne.

A legnagyobbat azok az elektromos buszok alkotják a terv szerint, amelyek majd a városi tömegközlekedést, az atomerőműbe való munkába járást, illetve a környező települések közötti utazást szolgálnák.

Tíz e-busz, valamint kishaszongépjárművek és a töltésükhöz szükséges infrastruktúra létesítésére, továbbá a buszok tárolására és javítására szolgáló garázs létesítéséhez a város IKOP-támogatást nyert el.

A beszerzésre szóló közbeszerzési eljárást még az év első felében kiírják.

Az említett garázs mellett lesz a 3 megawattos naperőmű.

(Nem lenne meglepő, ha indulna a tenderen a kínai Yutong Busz elektromos buszgyártó, amelynek küldöttsége tavaly a paksi tömegközlekedés tanulmányozására a városban járt.)

A Protheuson belüli áramfogyasztók másik csoportját a taxik alkotnák Bana János tájékoztatása szerint. Pakson most öt-tíz taxi szolgálja ki az igényeket, e-taxiból is ugyanennyi lenne. Előbb azonban tesztelnék a megoldást különböző gyártók elektromos autóival, a tesztelésre a város és a 2014-ben alapított Protheus Fejlesztő és Szolgáltató Zrt. pályázatot írt ki a taxisoknak. A tesztüzem napi hat órában, június 25-től június 28-ig tartana. Az e-teszt utáni folytatás azon múlik, hogy a taxisok hozzájuthatnak-e a járművekhez számukra kedvező, azaz a város anyagi támogatását is tartalmazó lízingkonstrukcióban. Erről még egyeztetni kell.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

Kapcsolódó cikkek