Az elmúlt napok autóipari híreit a Geely dominálja: a kínai Volvónak is becézett, hangcsoui székhelyű multinacionális vállalat egyrészt új, villanymotoros haszonjárműmárkát épít ki, amellyel megcélozza Európát, másrészt a francia Renault S.A.-val karöltve benzinmotorok és hibrid hajtásláncok gyártását, valamint szállítását tervezi. De ez még nem minden,
a 12 gyárában legalább 50 ezer embert foglalkoztató, magánkézben lévő, hetedik legnagyobb autóipari cég
nemrégiben azt is bejelentette, hogy régiós partnere, a Grand Automotive Central Europe országos értékesítési és szervizhálózatot készül kiépíteni hazánkban.
Az izraeli érdekeltségű Grand Automotive-ról azt érdemes tudni, hogy a Nissan Sales CEE Kft. üzleti tevékenységét vette át 2019. október 10-én Magyarországon, Csehországban, valamint Szlovákiában, és tavaly több mint hatezer kocsit – jobbára Nissant – adott el ezekben az országokban.
A bejelentés a Geely Geometry nevű villanyautó-márkájára vonatkozott, ezen belül a C modelljére, amelyet
az EU-ban először nálunk, a cseheknél és a szlovákoknál dobnának egy időben piacra.
A hivatalos európai bemutatón – amelyet Budapesten tartottak – elhangzott, a Geometry C-t a globális igényekre fejlesztették, magas technológiai színvonalat képvisel, és megfelel a világpiaci trendeknek, ám a szakemberek úgy vélik, inkább közép-, mintsem prémiumkategóriás. Ugyanitt a Geely vezérigazgató-helyettese azt is jelezte, a régióban vezető szerepet szeretnének betölteni az elektromos autók gyártását és forgalmazását illetően.
Alakul a kínai–francia szövetség az autógyártásbanBenzinmotorokat és hibrid hajtásláncokat gyártana együtt a Renault és a Geely. |
Ez a modell tehát még sehol máshol nem kapható a kontinensen, itthon viszont viszonylag hamar, várhatóan fél éven belül, 2023 tavaszán megjelenik.
A Geometry C alapára 15 és 20 millió forint között alakul, szállítási határideje négy-hat hónap, míg a rá vonatkozó garancia négy év vagy 150 ezer kilométer lesz.
A kínaiak célja, hogy 2024-re legalább ezer darabot értékesítsenek belőle Magyarországon – a szakértők viszont szkeptikusak.
A Grand Automotive Central Europe Kft. képviseletében Molnár Viktor elmondta, az elmúlt hónapokban körülbelül 70 százalékban cégek vásárolnak új személyautót hazánkban, így a Geometry C-re is eleinte ők fognak lecsapni – utána viszont megpróbálják a lehetetlent, célba veszik a magánszemélyeket.
A Geely ambiciózus törekvéseit mindenesetre beárnyékolják a mértékadó DataHouse adatai: tavaly a tíz legkelendőbb elektromos kocsiból együttvéve nem adtak el 2800-at (átlagban tehát 280-at). Továbbá az sem a kínaiak malmára hajtja a vizet, hogy a magas kamatkörnyezet miatt megváltozott a finanszírozási kedv, ennek hatására a magyarok egyre óvatosabbá váltak a gépjárművásárlást illetően.
A kínai autóipari óriás 2021-ben összesen 2,2 millió személyautót értékesített, idén 2,5 milliót tervez, tehát a hazánkban megcélzott ezerdarabos volumen elenyészőnek mondható számára. Az 1997-ben alapított Geely portfóliójába tartozik a Volvo, Lotus, Proton hármas, résztulajdonosa továbbá a Mercedes, Smart duónak, és 34 ezer villanyautóval szeptemberben a világ hatodik legnagyobb tisztán elektromos gyártójává lépett elő.
Az elmúlt évben 55,86 milliárd dolláros forgalma volt, ezzel 229. lett a Fortune magazin céglistáján, amely a világ 500 legnagyobb vállalatát rangsorolja.