BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-autók piacának jót tett a nehéz gazdasági környezet

Egy friss tanulmány szerint 13,2 százalékkal nőtt az elektromos járművek aránya az utakon. A Roland Berger által készített Automotive Disruption Radar (ADR) elemzés szerint a megelőző 12 hónapban ezeknek a járműveknek a növekedési üteme 6,9 százalékos volt. A Roland Berger a jelentését 22 ország 26 autóipari mutatójának vizsgálatával állította össze.

Az elemzők azt írták, hogy az energiaválság, az ellátási láncok zavarai és az infláció átalakította az ADR eddigi vezető országainak pozícióját. Szingapúr például megelőzte Kínát és Hollandiát, és a lista első helyére került. A szingapúri lakosok 15 százaléka autómegosztással közlekedik, 46 százalékuk pedig a tömegközlekedést választja. Az elektromos autók a jelentés szerint főként az északi országokban népszerűek. A vizsgált 12 hónapban Norvégiában 76, Svédországban pedig 48 százalékot hasítottak ki az e-autók a teljes értékesítésből.

Fotó: Toh Ting Wei / AFP

A félvezetőhiány és a jelenlegi nehéz gazdasági környezet sem lassította le az elektromos járművek térnyerését. A folyamatra kedvezően hat, hogy világszerte egyre több korlátozást vezetnek be a kormányok a belsőégésű motorok gyártására vonatkozóan, és ez a tendencia a közeljövőben sem csökken 

– mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

Szemléletváltás volt a piacon

Gyors ütemben növekszik az utakon a Car-as-a-Service (CaaS), magyarul az autó mint szolgáltatás, mint lehetséges közlekedési alternatíva. A fiatalabb generációk egy autó megvásárlása helyett szívesebben vesznek igénybe egy havi előfizetéses szolgáltatást. 

Ennek keretében egy fix összegért használhatják az autókat, a díj pedig magában foglalja a biztosítást, a karbantartást és más fenntartási költségeket. 

Az ADR felmérése alapján a válaszadók 57 százaléka venne igénybe ilyen szolgáltatást, ami 2019-hez képest 11 százalékos növekedés.

Egyre több az elektromos autó a magyar utakon

A növekedés ütemét jelzi, hogy a zöld rendszámos kocsik harmada tavaly állt forgalomba hazánkban.

A tömegközlekedés, a car-sharing vagy a közösségi eszközök, például az elektromos rollerek használata visszaeset a járványtól való félelem miatt, de fokozatos visszaépült rájuk az igény. A pandémia lecsengése után sokan tértek vissza ezekhez a közlekedési formákhoz. A felmérésben olyan válaszadók is szerepeltek, akik túl is adtak a saját autójukon, hogy alternatív közlekedési eszközöket használjanak.

A Roland Berger azt írja, hogy a saját tulajdonban lévő autók kora hamarosan lejárhat, a közösségi vagy előfizetéses modelleké a jövő. Ennek egyedül az vethet gátat a közleményük szerint, ha áttörés következik az önvezető autók piacán, ahol a fejlesztések megrekedtek az automatizált járművek szintjén, de az önvezetés elterjedése még messze van.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.