BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elképesztően drágák lettek az autók Amerikában, és ennek több oka is van – a jövőben is folytatódhat a drágulás

Bár a vámok is fontos szerepet játszanak a drágulásban, azt más tényezők is hajtották. Noha az autók árát emelő hatások közül van, ami megszűnhet, áresésre nem számíthatnak az amerikaiak.

Csak idő kérdése volt, és szeptemberben megtörtént, hogy az amerikai újautó-piacon az átlagos árak átlépték az 50 ezer dollárt (közel 17 millió forint) – derül ki a Cox Automotive alá tartozó Kelley Blue Book friss elemzéséből.

Az új autókat egyre kevesebben engedhetik meg maguknak az Egyesült Államokban / Fotó: Northfoto

A legnépszerűbb autók drágák, így az átlagár emelkedése sem meglepő

A szeptemberi rekordmagas 50 800 dolláros átlagár augusztushoz képest 2,1 százalékos növekedést jelent és éves alapon is 3,6 százalékos drágulásnak felel meg. A Yahoo Finance idézi a Cox Automotive jelentésben megszólaló ügyvezető elemzőjét, Erin Keatinget, aki szerint csak idő kérdése volt az ötvenezer dolláros határ átlépése, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a legnépszerűbb autó az Egyesült Államokban egy pickup a Fordtól, ami több mint 65 ezer dollárba kerül.

Keating szerint az új autók piacát a vagyonosabb vásárlók hajtják, akiknek több mozgósítható tőkéjük van, és akik hitelt is kedvezőbb feltételek mellett kapnak az autókra, így ők felpörgetik a piac drágább szegmensét. Mindeközben a húszezer dollár (6,8 millió forint) alatti autók piaca gyakorlatilag megszűnt, így 

a szegényebb vagy takarékosabb vevők a használt autók piacára szorulnak.

A legutóbbi, augusztusi inflációs adatok az új autók esetében havi 0,3, míg éves szinten 0,7 százalékos drágulást jeleztek, míg a használt autók ára havi alapon 1, éves szinten pedig 6 százalékkal emelkedett. Az amerikai kormányzat leállása miatt a szeptemberi inflációs adatokat ez idáig nem közölték.

Az elektromos autók lejáró adókedvezménye is hozzájárult a dráguláshoz

A drágulás hátterében a KBB szerint az is szerepet játszott, hogy az elektromos autók vásárlását ösztönző adókedvezmény a múlt hónap végével járt le, így sokan hozták előre vásárlásukat, ami a villanyautók árát is megdobta. Az elektromos autók átlagára szeptemberben így több mint 58 ezer dollár volt és a villanyautók tették ki a vásárlások 11,6 százalékát a múlt hónapban.

A dráguláshoz emellett a Donald Trump amerikai elnök által bevezetett autóipari vámok is hozzájárultak, hiszen az Egyesült Államok és kereskedelmi partnerei által kötött alkuk ellenére a vámok szintje magasabb, mint volt korábban és számos megállapodást még nem véglegesítettek, így az amerikai autópiac esetében kulcsfontosságú Kanadával és Mexikóval sincs végleges egyezség. A KBB ezért további drágulásra számít a következő hónapokban is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.